• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde zoeken in meerdere werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Louis735

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
Ik houd voor de praktijk van mijn partner de administratie bij. Behandelingen worden op drie manieren afgerekend: Kas, Pin en op Factuur. En ik gebruik per betaalwijze een werkblad. Op het werkblad Controle wil ik de factuurnummers van het afgelopen kwartaal onder elkaar en dan met vericaal zoeken, in de verschillende werkbladen, de betaalwijze ophalen. Zodat ik zeker weet dat alle facturen betaald/gefactureerd zijn. Zou toch mogelijk moeten zijn met een combinatie van ALS en VERT.ZOEKEN.?
Controlelijst factuurnummers: Controle!A1:A100
Lijst betalingen per Kas: Kas! E1:E100
Lijst betalingen per Pin: Pinbetalingen!E1:E100
Lijst betalingen per Factuur: Factuur!E1:E100

Heb er al wat avonden aan gezeten maar steeds zonder het gewenste resultaat!

Mijn dank is groot!

Louis

Lijkt me niet zo'n probleem, maar ook hier zal een voorbeeld document veel sneller en beter een oplossing bieden.

Zet de factuurnummers en wijze van betalen in 1 tab. Dan ben je gelijk klaar. Na de tijd kan je het wel opsplitsen naar de betaalwijze. Met een draaitabel oid.

VenA heeft gelijk dat je het jezelf wel makkelijker kunt maken. Mocht dat om 1 of andere reden niet mogelijk zijn dan is hierbij je voorbeeld document. In het blad Controle staat in cel B2 een UDF die antwoord geeft op je initiële vraag.

Bekijk bijlage Louis735.xlsm

De UDF zelf is erg simpel:
Code:
Function BETAALWIJZE(ByVal Factuur As String) As String
    BETAALWIJZE = "Kas"
    If ZoekFactuur("Kas", Factuur) <> "LEEG" Then Exit Function

BETAALWIJZE = "Pin"
    If ZoekFactuur("Pin", Factuur) <> "LEEG" Then Exit Function

BETAALWIJZE = "Factuur"
    If ZoekFactuur("Factuur", Factuur) <> "LEEG" Then Exit Function

BETAALWIJZE = "GEEN"
End Function

Function ZoekFactuur(ByVal Blad As String, ByVal Factuur As String) As String
    ZoekFactuur = "LEEG"
    regels = Sheets(Blad).Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
    For i = 2 To regels
        If Factuur = Sheets(Blad).Range("A" & i) Then
            ZoekFactuur = Blad
        End If
    Next i
End Function

Zet de factuurnummers en wijze van betalen in 1 tab. Dan ben je gelijk klaar. Na de tijd kan je het wel opsplitsen naar de betaalwijze. Met een draaitabel oid.

Het kan wel met een formule.

PHP:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Kas!A:B;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Pin!A:B;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Factuur!A:B;2;0);"Niet gevonden")))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ziehier het verschil tussen de mensen die liever standaard functies gebruiken en mensen die graag met VBA werken ;)

Well done VenA :)
Alleen zit de prima werkende functie niet in het document dat je bijvoegde ;)

Laatst bewerkt:
Beste EdMoor,

Waarschijnlijk zal ik je hulp nog wel nodig hebben met de UDF, mij geheel onbekend, maar het moet mogelijk zijn.
Dank je wel!!

Louis

Dat is al helemaal geregeld in het document dat ik bijvoegde. Maar als je er geen kaas van gegeten hebt of geen kaas lust kun je makkelijker de functie gebruiken die VenA voor je maakte :)

@edmoor, Laat ik het houden op onverklaarbare verschijnselen #4 had er nog niet moeten staan. En blijkbaar de bijlage twee keer gedownload en verder gegaan met de eerste en vervolgens de tweede hier geplaatst. Tijd voor vakantie:d

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Daar neem ik een biertje op :thumb:

Heren, (daar ga ik gemakshalve even vanuit!)

Mag ik u hartelijk danken voor jullie bijdrage!

Louis

Dat mag:d Wil je de vraag nog wel even op opgelost zetten?

Heren, (daar ga ik gemakshalve even vanuit!)

De verpletterende schoonheid in mijn avatar staat helaas geheel los van mijn fysieke uiterlijk :P

Dan heb je het gisteren zeker niet bij een biertje gehouden.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan