waarde zoeken in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japsur

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2004
Hallo,

Ik heb een vraag en ik weet niet of het kan met ms access. in ms excel kan dit wel, maar ik moet het in ms acess hebben.
Waar gaat het om?
Ik heb een hele reeks met data in 4 kolommen. Nu wil ik de in een 5e kolom het resultaat hebben van de in die rij voorkomende waarde in kolom 4 - de waarde in dezelfde kolom maar dan van eerst bovenliggende waarde (hoeft niet per se altijd de eerste rij daarboven te zijn, kan ook wel paar 100 records zijn).
Kan dit binnen access?
Zo ja, kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.:thumb:

Kun je eens uitleggen wat je probleem precies is.
In excel kun je makkelijk verwijzen naar de bovenstaande cel, in access niet.
Access werkt met records, je zult dan de waarde moeten zoeken uit een record dat je op basis van zoekargumenten moet kunnen selecteren.
Wat wil je functioneel doen, vaak is de oplossing heel simpel, maar moet je in access alleen een ander pad bewandelen.

Kun je eens uitleggen wat je probleem precies is.
In excel kun je makkelijk verwijzen naar de bovenstaande cel, in access niet.
Access werkt met records, je zult dan de waarde moeten zoeken uit een record dat je op basis van zoekargumenten moet kunnen selecteren.
Wat wil je functioneel doen, vaak is de oplossing heel simpel, maar moet je in access alleen een ander pad bewandelen.

Bartuls,

De volgende situatie is van toepassing:

zakbaak datum z-mv z kolom voor berekening (5)
30 28-11-06 0,987 1,2335
31 28-11-06 1,445 1,4764
30 29-11-06 0,988 1,2336

In bovenstaand tabelletje staat 2x zakbaak 30, maar verschillende datums. nu wil ik in kolom 5 het verschil zien tussen z-mv (dus 0,988 - 0,987 = 0,001). Verder wil ik in kolom 6 het verschil tussen de datums in dagen weergegeven hebben.

Wat hij dus moet doen, is het zoeken naar het zelfde zakbaaknummer als het huidige record (naar boven) en vervolgens berekenen de verschillen tussen z-mv en de datums.
ik hoop dat het wat duidelijker is.
Als het goed is, zal hij dan voor het eerste record in de reeks (hier baak 31) als resultaat "" moeten weergeven want hij heeft geen eerder record in de reeks staan)
Ik kan helaas in dit geval geen dbase op internet plaatsen.
Alvast bedankt.

een qry meet een group by op 30 en een verschil op z-mv geprobeert te maken ?

een qry meet een group by op 30 en een verschil op z-mv geprobeert te maken ?

Ik snap hier niet veel van....:o

Maar het gaat niet alleen om zakbaak 30, het gaat om duizenden records, de nummering in zakbakens kan oplopen tot meer dan 1000 en elke zakbaken kan in 5 jaar tijd wel bijna 50 keer voorkomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan