• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dieren81

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2010
Volgens mij is het een simpele formule, maar ik kom er niet uit.
In het bijgevoegde voorbeeld wil ik graag dat als er geen datum in rij 9 staat de waarde 0,0 in rij 10 komt te staan.
Als er wel een datum in staat werkt ie goed, alleen als er geen datum staat krijg ik een foutmelding.

Wie heeft de oplossing voor mij?

Bijlagen

Met een ALS-functie kun je kijken of er iets in de cel staat:
Code:
=ALS(B9="";""; [ je formule ] )

Je formule kan een stuk korter:

Code:
=ALS(B9="";"";HORIZ.ZOEKEN(B$8;$B$2:$H$3;2))
Bovenstaande formule kijkt naar de dag van de week in de 8e rij en vergelijk deze met de dagen op de 2e rij.
Deze formule kun je naar rechts slepen voor de overige cellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik heb de korte formule gebruikt en heb deze ook in rij 12 verwerkt, maar in deze rij kom ik verkeerde uitkomsten tegen bij de maandag en woensdag. Heb je hier ook een oplossing voor?

Bijlagen

Hallo Dieren81,

Omdat de dagen van de week niet alfabetisch gesorteerd zijn moet je de formule voor het Horizontaal zoeken nog even aanvullen:

Code:
=ALS(B9="";"";HORIZ.ZOEKEN(B$8;$B$2:$H$3;2[COLOR="Red"][B];0[/B][/COLOR]))

Ik had het al op opgelost gezet maar bedacht nog iets.
Is het mogelijk dat 1-1 gezien wordt als feestdag en dat dan de waarde van kolom I3 berekend wordt?

Bijlagen

Dat horizontaal zoeken van Roncancio en Thoralf kun je achterwege laten.
De feestdagen even buiten beschouwing gelaten, kun je in B10 eenvoudigweg gebruiken:
Code:
=ALS(B9="";"";B3)

Als het ALLEEN maar 1 januari is, waar je als feestdag rekening mee wil houden, dan kun je in B10 gebruiken:
Code:
=ALS(B9="";"";ALS(B9=$B$6;$I$3;B3))

En wil je met meerdere feestdagen rekening houden, bv. die welke Thoralf in kolom N heeft geplaatst,
dan kun je bv. in B10 plaatsen:
Code:
=ALS(B9="";"";ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B9;$N$4:$N$16;1;0));B3;$I$3))
of
=ALS(B9="";"";ALS(ISNB(VERGELIJKEN(B9;$N$4:$N$16;0));B3;$I$3))

Alle vermelde formules kun je met de vulgreep naar rechts kopiëren.

Het bijgevoegde voorbeeld met de gele cellen werkt goed. De formule voor alleen 1 januari werkt ook correct. Als ik de formule met ISNB verwerk krijg ik de melding met waar maar geen waarde.

Als je dit voor meerdere jaren wil laten ingaan, is het dan mogelijk om de feestdagen te laten berekenen als je het jaartal aanpast of heb je hier macro's voor nodig?

Als ik de formule met ISNB verwerk krijg ik de melding met waar maar geen waarde.
Dan heb je de formule(s) niet correct ingevoerd.
Zie in de bijlage de rijen 10,12, en 14 waarin die formules probleemloos werken.
Als je dit voor meerdere jaren wil laten ingaan, is het dan mogelijk om de feestdagen te laten berekenen als je het jaartal aanpast of heb je hier macro's voor nodig?
Als je denkt dat bij invoeren van een nieuw jaartal automatisch de datums van de feestdagen worden aangepast: nee, dat is niet zo. Tenzij je natuurlijk de feestdagen van een aantal jaren vooraf ergens opslaat en die data daaruit ophaalt. Maar Excel uit zichzelf "de eerste zondag na de eerste volle maan in de Lente" laten berekenen (dat is de datum waarop Pasen valt): nee, dat gaat nog niet.

Laatst bewerkt:
Inderdaad alles werkt goed. Zal dan iets verkeerd hebben verwerkt.

Ga verder bouwen met deze. Er is zoveel mogelijk met excel en een X aantal feestdagen staan vast en volgens mij is de tijd tussen pasen en pinksteren altijd hetzelfde, vandaar de vraag of dit mogelijk is. Uit zichzelf zal excel niets doen vandaar de vraag of dit meer dan een formule alleen is. Ga hier nog mee stoeien.

Groet Dieren81

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan