• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden in Excel omzetten middels vba/macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomas1985

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mei 2022
Beste Forum genoten,

Ben ondertussen nog steeds bezig met de boekhouding.

Nu ben ik aan het zoeken naar het volgende (zie het bijgevoegde excelbestand):
In kolom A staan de hoofdrekeningen van het grootboek. In de kolommen B tm L de verwachte kosten / opbrengsten per jaar. De hoofdrekeningen onder de 4000 betreffen opbrengsten, daarboven betreffen het kosten. Echter dienen bij het verwerken van de prognoses de verwachte opbrengsten in de - te worden gezet.

Waar ik naar zoek is eigenlijk het volgende (heb nu al een paar uur zitten googlen maar ben er nog steeds niet uit):
Als de waarde in kolom A lager is dan 4000, dienen alle bedragen op dezelfde rij in de kolommen B t/m L *-1 te worden gedaan (anders gezegd, de bedragen dienen -bedragen te worden).

Ik hoop dat een van jullie mij hiermee kan helpen. Mocht er nog meer informatie nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank allen!

Thomas

Bijlagen

voor Excel 365/Excel 2021

deze formule in cel N2
PHP:
=IF(A2:A549<4000;-1;1)*B2:K549

In een boekhouding bepaalt de plaats (grootboekrekening) of een post als credit of debet is geboekt.
Alle getallen kunnen daardoor als positieve getallen worden ingevoerd.
Pas bij de sommatie wordt bepaald of een getal als positief of negatief moet worden beschouwd.

Laatst bewerkt:
Er bestaat geen formule waarmee je al ingevoerde waarden van teken kunt laten veranderen.

wat je kunt doen is
- in een willekeurige cel -1 zetten, die waarde kopieren en dan met plakken speciaal > vermenigvuldigen allen rijen met een gbrek <4000 aan te passen naar - getallen
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/plakopties-8ea795b0-87cd-46af-9b59-ed4d8b1669ad

tweede mogelijkheid is een VBA oplossing waarbij je een vergelijkbare actie laat uitvoeren

en als derde mogelijkheid kun je dit via power query oplossen.

Gezien het feit dat je meerdere vragen hebt over boekhouden bewerken in Excel en je dus regelmatig bestanden krijgt en bewerkt zou ik mijn tijd stoppen in de werking van power query te onderzoeken en leren.
Het is toegankelijker dan VBA en betrouwbaarder dan formules steeds bouwen en aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan