• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden in lijst opschuiven

Status
Niet open voor verdere reacties.

stijnkuijpers

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2007
Berichten
12
Goedemorgen,

ik zou graag jullie hulp inschakelen voor het volgende:

In Excel (2003) heb ik een basislijst met daarin alle weken van het jaar, dus genummerd van 1 t/m 52. In deze lijst staat per week een bepaald getal. Daarnaast staat er boven iedere kolom een cijfer, wat het aantal weken voorstelt dat opgeschoven moet worden in de volgende lijst. Ik kan het moeilijk onder woorden brengen, dus daarom maar een voorbeeld:

Lijst 1:
Week;2;3;2
30;11;21;31
31;20;40;40
32;8;9;10

Dit zou dus moeten resulteren in:
Lijst 2:
Week;kolom2;kolom3;kolom4
32;11;0;31
33;20;21;40
34;8;40;10
35;0;9;0

Om het inzicht te verhogen: lijst 1 bevat ingaande contracten per week, de kolomhoofden in lijst 1 zijn de contractduren in weken, en lijst 2 bevat dus de aflopende contracten per week.

Kan iemand me hierbij helpen??

Alvast bedankt, Stijn
 
Beste Stijn , maak eens een dummie bestandje in excel en tracht het daar met kleur pijltjes o.d. uit te leggen . kopieer een deel van je opmaak plak dit in een nieuw werkblad zonder gevoelige informatie en post dit . het opschuiven van het aantal weken zal waarschijnlijk variable zijn de ene keer 2 weken dan eens 4 weken enz. vermoed ik
 
Bedankt voor je reactie Trucker, bijgevoegd het voorbeeld bestand....
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1.xls
    14 KB · Weergaven: 32
Zoiets?
 

Bijlagen

  • VoorbeeldSK(1).xls
    17,5 KB · Weergaven: 24
Bedankt Wher!!

Zou je de formule een beetje kunnen toelichten, dan kan ik 'm beter begrijpen:

=ALS(RIJ()<B$2+11;"";INDIRECT(ADRES(2+MAX(0;RIJ(A3)-B$2);KOLOM(B$1))))

B2 = aantal te verschuiven weken
A3 = week in nieuwe tabel

Wat doen de functies RIJ(), INDIRECT(), ADRES() en KOLOM() in dit verband?

Het lijkt inderdaad te werken!
 
Nog een vraag (sorry hoor):

Wat als ik de twee tabellen elk een ander tabblad heb staan? De 52 weken staan wel in beide tabbladen op dezelfde plaats (zie bijlage)...

Thanks!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_2.xls
    17 KB · Weergaven: 15
Dan kan het zo :
 

Bijlagen

  • Verschuiving.xls
    39 KB · Weergaven: 34
Stijn,

Om de werking van de verschillende onderdelen van de fomule te begrijpen, kun je best met de knop "Formule evalueren" een aantal keren de formule zich stap voor stap laten afwikkelen en goed kijken wat alle onderdelen doen en hoe ze in elkaar grijpen. Ook misschien eerst eens in "Help" de syntax van de betrokken functies goed doorlezen. Zo heb ik het ook geleerd, en ik ben tenslotte maar een gepensionneerde die een avondcursus Excel aan het volgen is.
Wat wel grappig is: toen ik het bestand postte, dacht ik bij mezelf: nu gaat de vraagsteller zeker vragen wat de functie "max" in de formule eigenlijk doet, en net dat vroeg je niet :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan