Ik weet niet of dit uberhaupt opgelost kan worden in excel, ik zit er in ieder geval al een ochtendje over na te denken en kom er niet uit:
Ik heb in een coordinatenstelsel een paar coordinaten met een bekende diepte (zie vraag van een paar uur geleden), deze coordinaten zijn random in het stelsel geplaatst en dus niet alle diepten zijn bekend (het is een dieptekaart, de diepten zijn niet op gelijke afstanden van elkaar gemeten). Vanuit deze bekende diepten wil ik alle onbekende diepten invullen.
Dit kan natuurlijk op verschillende manieren, ik zit te denken aan een systeem waar driehoeken gemaakt worden tussen 3 verschillende coordinaten. Hier beginnen de problemen echter al, want hoe bepaal je welke driehoek je moet maken (in sommige gevallen zal de driehoek ook met een ander punt gemaakt kunnen worden), en om uit het vlak van de driehoek de andere coordinaten te berekenen is ook niet makkelijk (maar wel te doen denk ik).
Je zou misschien ook iets met vierkanten kunnen doen (het coordinatenstelsel is immers ook vierkant), maar omdat de coordinaten op random plaatsen zijn kun je vaak niet meteen een vierkant maken en moet je daar weer wat op verzinnen. (Ik heb al wel een methode om uit vier bekende diepten op de hoekpunten van een vierkant de diepte te bepalen in de rest van het vlak)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, in de bijlage zit een simpel bestand ter verduidelijking.
Ik heb in een coordinatenstelsel een paar coordinaten met een bekende diepte (zie vraag van een paar uur geleden), deze coordinaten zijn random in het stelsel geplaatst en dus niet alle diepten zijn bekend (het is een dieptekaart, de diepten zijn niet op gelijke afstanden van elkaar gemeten). Vanuit deze bekende diepten wil ik alle onbekende diepten invullen.
Dit kan natuurlijk op verschillende manieren, ik zit te denken aan een systeem waar driehoeken gemaakt worden tussen 3 verschillende coordinaten. Hier beginnen de problemen echter al, want hoe bepaal je welke driehoek je moet maken (in sommige gevallen zal de driehoek ook met een ander punt gemaakt kunnen worden), en om uit het vlak van de driehoek de andere coordinaten te berekenen is ook niet makkelijk (maar wel te doen denk ik).
Je zou misschien ook iets met vierkanten kunnen doen (het coordinatenstelsel is immers ook vierkant), maar omdat de coordinaten op random plaatsen zijn kun je vaak niet meteen een vierkant maken en moet je daar weer wat op verzinnen. (Ik heb al wel een methode om uit vier bekende diepten op de hoekpunten van een vierkant de diepte te bepalen in de rest van het vlak)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, in de bijlage zit een simpel bestand ter verduidelijking.