• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden koppelen aan de waarde gekoppeld aan deze waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter mvzb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mvzb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jan 2011
Hallo allemaal,

Ik ben ernstig op zoek naar een oplossing voor mijn probleem. Ik heb gezocht via google, maar niks is van toepassing op wat ik wil bereiken.
Ik heb een grote datasheet met meer dan 2000+ rijen, en is dermate groot dat het zinloos is om handmatig mijn probleem op te lossen. Het probleem is het volgende:

Ik heb 79 waarden verspreid op rij 1. Het is nodig dat ik hiervan de max uitreken, omdat ik hier geinteresseerd in ben. Dit is geen probleem, want ik gebruik de max formule in excel.
De volgende stap is dat ik deze Maximale waarde terug koppel aan de x-waarde die bij deze y hoorde.

Het enige wat ik kon bedenken is de functie =als( te gebruiken, maar het 'bereik' (?) is niet genoeg om er 79 argumenten in te verwerken.

Ik vroeg me dus af of hier een andere manier van aanpak voor is? Andere formule die ik kan gebruiken, want ik kom er niet uit.

Alle hulp is van harte welkom.

Alvast bedankt.

Mvzb

Kun je niet een deel van uw bestand met dummywaarden posten?

Cobbe

Doe er eens een klein voorbeeldbestandje bij als je wil (.xls extensie).

Ik heb als het goed is nu een dummyfile meegestuurd.

In deze dummyfile staan 2 berekeningen van het spectrum voor 2 onafhankelijke kleurenfoto's (onder de header filename, dus de rijen a2 en a3 horizontaal) met rechts hun uitgerekende aantal pixels (Y) voor die specifieke golflengte (X) (de schaal loopt van 380 tot 770.

Wat mijn vraag is: Ik laat excel het aantal pixels bepalen wanneer dit maximaal is. Echter, deze maximale waarde Y is gelinked aan een bepaalde golflengte X (dus tussen 380 en 770 nm). Aangezien ik meer dan 2000 foto's heb, wil ik graag een formule hebben die deze maximale waarde Y koppelt aan de X, zodat ik in helemaal rechts in mijn datasheet 1 kolom heb met het maximaal aantal pixels, en daarnaast de corresponderende golflengte.

Als jullie me kunnen helpen dan zou het super zijn! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Bijlagen

.xls extentie

Bekijk bijlage dummy file.xls

EDIT: Wat excel moet doen, is uit de hele horzizontale reeks getallen het maximum zelf kiezen, en zelf in staat zijn om deze waarde meteen om te zetten in de corresponderende golflengte X.

Laatst bewerkt:
In CH2 en doorvoeren naar onderen.
Code:
=INDEX($A$1:$CF$1;;VERGELIJKEN(CG2;A2:CF2;0))

Edit:
Ik lees nu pas je Edit.
Zelfstandig max zoeken.
Code:
=INDEX($A$1:$CF$1;;VERGELIJKEN(MAX(F2:CF2);A2:CF2;0))

Laatst bewerkt:
Geweldig, het is gelukt! Hartstikke bedankt! Kan ik waarderen.

Zet je de vraag dan nog even op opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan