• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden omzetten in tekst (meerdere keuzes)

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexV12

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
Hallo,

Ik ben een functieberekening aan het maken voor vrijwilligers waarbij men door het invullen van "1" in een bepaald vak een bepaalde score behaalt. Hierdoor kan ik d.m.v. een formule berekenen of iemand kwalificeert voor een bepaalde functie.

Dit is geen probleem. Ik heb een formule gemaakt die al deze eisen test. Als uitkomst komt hier dan uit "100", "50" of "0"
100 = gekwalificeerd + voorkeur voor de functie
50 = gekwalificeerd, maar geen voorkeur voor deze functie
0 = niet gekwalificeerd.

Nu wil ik aan het eind van dit hele veld (cel: BC3 ,4 ,5 etc) een formule maken waarbij excel alle cellen die uitkomen op "100" weergeeft als de benaming van de functie die het beste bij deze persoon past.

In het geval van "rij 10" zou er in BC10 dan "Chauffeur" staan.
De reden waarom ik niet meteen "chauffeur" laat weergeven in plaats van 100 is omdat ik in kolom BC excel wil laten berekenen; niet alleen welke functies 100 zijn, maar welke van deze functies het belangrijkste zijn.
De persoon in rij 7 is namelijk voor meerdere functies gekwalificeerd. Ik wil het liefst dat deze cel dan automatisch van links naar rechts automatisch de eerste functie pakt die 100 is.
(ik pas het zelf wel aan naar belangrijkheid van functie, deze staan namelijk niet op volgorde van links naar rechts. Zo leer ik meteen hoe de formule precies werkt).

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, ik kom er in ieder geval niet uit.

Ik heb geprobeerd om alvast de naam te laten weergeven, maar ik krijg #WAARDE dus ik doe iets fout.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt,

Groet
AlexV

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Formule voor AH3
Code:
=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(100;AI3:AY3;0));0;VERSCHUIVING($AH$2;0;VERGELIJKEN(100;AI3:AY3;0);1;1))

Er wordt gezocht naar 100 en de 1e beroep met de waarde 100 wordt getoond.
Als er geen 100 wordt gevonden dan verschijnt een 0.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Thanks,

Ga even uitvogelen hoe je dat gedaan hebt, maar het werkt erg goed!

Is er enige manier om hier zelf een graad van "belangrijkheid" aan te kunnen geven? m.a.w. dat hij bijv. als belangrijkste "coordinator" pakt, daarna hospitality, teambegeleider, infoverstrekker, side-events, chauffeur en opbouwer pakt? in plaats van van links naar rechts?

Er vanuit gaande dat in de 1e rij de graad van belangrijkheid staat.

Code:
=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(100;AI3:AY3;0));0;VERSCHUIVING($AH$2;0;VERGELIJKEN(MAX(ALS(AI3:AY3=100;AI1:AY1));AI1:AY1;0);1;1))

Een paar opmerkingen:
- Het is een matrix-formule, dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER.
- Het hoogste waarde wordt beschouwd als het meest belangrijke.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bij de laatste formule geeft hij als uitkomst bij allen "0".

dus volgens mij klopt die niet. Zelf kan ik helaas niets doen aangezien deze formule wel heel lastig in elkaar zit :o

Wat ook kan is dat ik iets fout doe.. dat sluit ik zeker niet uit.

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je afgesloten met CTRL-SHIFT-ENTER.
Hoe dan ook, ik heb een voorbeeld bijgesloten.

In het cellenbereik AI1 t/m AN1 staan de codes voor belangrijkheid.
In het cellenbereik AI2 t/m AN2 staan de namen van de beroepen.
In het cellenbereik AI3 t/m AN3 staan de waardes.

In cel AF3 en AG 3 staan de beroepen met waarde 100 en met respectievelijk de hoogste en laagste code van belangrijkheid.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

ik heb inderdaad met ctrl-shift-enter afgesloten.. dan krijg je een "}" aan het einde.

Ik ga nog es even kijken naar jou .xls om uit te voegen hoe het werkt.

in ieder geval bedankt!

Ik heb hem werkend. in de formule stond AI3 tot AY3, maar dit moest AI3 tot AP3 zijn. dat veranderd en nu werkt hij wel.

super mega bedankt!!

Graag gedaan.
Gaarne nog de vraag op opgelost zetten.
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Matrix-formule voor BC3

Code:
=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(100;AI3:AP3;0));0;VERSCHUIVING($AH$2;0;VERGELIJKEN(MAX(ALS(AI3:AP3=100;$AI$1:$AP$1));$AI$1:$AP$1;0);1;1))

Nadat je op CTRL-SHIFT-ENTER hebt geklikt, kan je de formule naar beneden slepen voor de overige cellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan