• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarden optellen d.m.v. zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

designpiet

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2004
hallo beste mensen,

Ik heb een lijst met namen en elke naam heeft een code.

daarnaast heb ik een werkblad met diezelfde namen die meerdere keren voorkomen, met daarnaast de bijbehorende waarde.

nu wil ik in een apart werkblad van elke naam apart de waarden opgeteld hebben.

weet iemand met welke formule dit kan en hoe die formule er dan uitziet ??

Bijlagen

• excel1.gif
    excel1.gif
    25,6 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
bedankt man,

de kleinste dingen zijn vaak het moeilijkst

nu kan ik weer verder

nogmaals bedankt

Hoi Piet.

=SOMPRODUCT((Blad1!D8:D19="hans")*(Blad1!B8:B19))

Doet hetzelfde en heeft uitbreidingsmogelijkheden.

Jeroen

dank je wel
die werkt ook goed idd.

nu heb ik eigenlijk nog een vraagje of 2 !

ik zal de eerste nu gelijk maar even stellen.

Nu heeft hans ook een aantal klanten onder zich die hij beheerd.

Ik wil de klanten van Hans opzoeken in een zoekbereik
in kolom en in een andere kolom weergeven.

dus als ik in bereik C9:C100 zoek die ook klanten bevatten van anderen, wil ik de klanten van hans eruithalen en weergeven in kolom E onder elkaar.

weet iemand hoe ik dit moet doen ???

Hoi Piet,

Ik denk dat niet iedereen weet wat jij graag wilt. Ik doe een gok.

Een eenvoudig voorbeeldje van je invoer en het gewenste resultaat (hoeven geen formules te zijn) is voldoende.

Jeroen

Bijlagen

hallo jzeedijk,

ik ben blij een reactie te zien hierop.

ik heb een bestandje gemaakt hoe het er eigenlijk uit zou moeten zien.

Ik wil een formule die die klanten dus onder elkaar kan laten zien, ook al zijn dat meerdere formules.

ik had ergens anders deze formule

=VERT.ZOEKEN(A2;INDIRECT(TEKST.SAMENVOEGEN("sheet1!$a$";C1;":$c$5"));2;ONWAAR)

gekregen, maar deze wil bij mij niet echt werken.

weet jij misschien nog een andere manier ??/

alvast bedankt

Bijlagen

Met een extra kolom per medewerker kan je het met volgende formules:

formule in A4:
=VERGELIJKEN(B$2;INDIRECT("namen!B"&SOM(A$3:A3)+1&":B65536");0)

formule in B4:
=INDEX(namen!$D:$D;SOM(A$4:A4))

Deze formules kan je verder doorvoeren naar de volgende rijen/medewerkers.

Zodra er geen namen meer te vinden zijn zullen er fouten weergegeven worden, die kan je verbergen via Voorwaardelijke opmaak.

Bijlagen

Hoi Piet,

Zeg maar Jeroen.

De onderstaande formule doet wat jij wil, als je op Namen in kolom A: 1 t/m xxx zet (of een andere kolom natuurlijk):

=ALS(AANTAL.ALS(namen!$B$3:$B$999;B$2)<RIJEN(B$3:B3);"";VERSCHUIVING(namen!$D$2;VERGELIJKEN(B$2;VERSCHUIVING(namen!$B$3:$B$999;ALS(B3="";0;SOMPRODUCT((namen!$B$3:$B$999=B$2)*(namen!$D$3:$D$999=B3)*(namen!$A$3:$A$999)));0);0)+ALS(B3="";0;SOMPRODUCT((namen!$B$3:$B$999=B$2)*(namen!$D$3:$D$999=B3)*(namen!$A$3:$A$999)));0))

Wat doet de formule:
Met Somproduct wordt de combinatie gezocht van de vorige naam en de naam in rij 2. Met de tweede Verschuiving wordt het bereik verschoven tot voorbij deze cel. Vanaf hier wordt de naam uit rij 2 gezocht en de daarbij corresponderende naam van de klant wordt gezocht.

Jeroen

Hoi Piet,

Zeg maar Jeroen.

De onderstaande formule doet wat jij wil, als je op Namen in kolom A: 1 t/m xxx zet (of een andere kolom natuurlijk):

=ALS(AANTAL.ALS(namen!$B$3:$B$999;B$2) < RIJEN(B$3:B3);"";VERSCHUIVING(namen!$D$2;VERGELIJKEN(B$2;VERSCHUIVING(namen!$B$3:$B$999;ALS(B3="";0;SOMPRODUCT((namen!$B$3:$B$999=B$2)*(namen!$D$3:$D$999=B3)*(namen!$A$3:$A$999)));0);0)+ALS(B3="";0;SOMPRODUCT((namen!$B$3:$B$999=B$2)*(namen!$D$3:$D$999=B3)*(namen!$A$3:$A$999)));0))

Wat doet de formule:
Met Somproduct wordt de combinatie gezocht van de vorige naam en de naam in rij 2. Met de tweede Verschuiving wordt het bereik verschoven tot voorbij deze cel. Vanaf hier wordt de naam uit rij 2 gezocht en de daarbij corresponderende naam van de klant wordt gezocht.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan