• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden optellen met criterium

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbinskaia123

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2004
Ik ben op zoek naar een manier om waarden die aan een bepaald criterium voldoen bij elkaar op te tellen:

Hans € 12
Theo € 10
Karel € 10
Hans € 2
Theo € 8

Bovenstaande gegevens wil ik sorteren (oid) en optellen zonder de volgorde te veranderen. Het resultaat moet de som per naam (Hans, Theo, Karel) geven, dus:

Hans € 14
Theo € 18
Karel € 10

De namen wisselen. Een oplossing via som.als is dus (denk ik) niet mogelijk omdat ik dan in de formule de namen al moet definiëren.

Weet iemand hier een goede oplossing / formule voor?

Groet,
/Robbinskaia

Is dit een oplossing? (bijlage)

Laatst bewerkt:
Over hoeveel personen gaat het, of is dit maar een willekeurig aantal?

nog niet helemaal...

Bedankt voor de hulp zover, maar dat bedoel ik niet. Het is de bedoeling dat je niet van te voren weet welke namen er in de lijst staan. Ik wil graag dat een formule een optelling maakt per naam, zonder dat je ergens op hoeft te geven welke namen dit zijn. Iets concreter: als ik later de naam 'Jan' met een bedrag achter zijn naam toevoeg moet er van Jan ook een optelling plaatsvinden.

Ik heb het bestandje iets aangepast, nu met een keuzelijstje.

Je kunt nu elke naam invoeren die je wenst.

Je kunt nu de kolommen B en C van Rij1 t/m 500 invullen.
Als je meer nodig hebt is het eenvoudig aan te passen.

Als je het nog iets anders bedoelt horen we het wel.

Bijlagen

Hoi Robinskaia,

Je probleem (?) is mij duidelijk.

De meest eenvoudige en duidelijke oplossing met Excel:

Stel Je namen staan in A5:A99 (iets langer dan de 50 die je verwacht) met in kolom B de bedragen. In kolom H (of een andere kolom natuurlijk) selecteer je de unieke namen:
H5: =ALS(OF(AANTAL.ALS(A$5:A5;A5)>1;A5="");"";RIJ())

Als de naam nog niet voorkomt in de lijst, verschijnt het rijnummer, anders een lege cel.

In kolom gaan we de rijnummers onder elkaar zetten zonder lege regels:
K5: =ALS(RIJEN(K$5:K5)>AANTAL($H$5:$H$99);"";KLEINSTE($H$5:$H$99;RIJEN(K$5:K5))

Met een indexformule kun je nu de namen terugvinden:
L5: =ALS(K5="";"";INDEX(A:A;K5))

De bedragen die bij deze persoon staan:
M5: =ALS(H20="";"";SOM.ALS($A$5:$A$99;L5;$B$5:$B$99))

Eventueel kun je de formules L5 en K5 samenvoegen:
L5: =ALS(RIJEN(L$5:L5)>AANTAL($H$5:$H$99);"";INDEX(A:A;KLEINSTE($H$5:$H$99;RIJEN(L$5:L5)))

Jeroen

Gelukt!

Dag Jeroen,

Wow... dat is dus precies wat ik bedoelde! Je hebt m'n week helemaal goed gemaakt (ookal is -ie net begonnen). Ik heb je oplossing toegepast op een voorbeeldje en 't werkt prima!
(zie download)
Voor het mooie ga ik kijken of ik nog iets kan samenvoegen, maar ik denk dat ik hier niet te lang mee aan de slag ga. Heerlijk.

Dank, dank, dank!

grt.
/Robbin

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan