• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmiddag,

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen:
Is het mogelijk om een automatische optelsom te maken, voor artikelen in een lijst;
Bekijk bijlage Test file 1.xlsx

Hierin staan 5 verschillende 'codes' (1 tot en met 5). Deze codes komen allemaal meerdere keren voor in kolom A, met elk een verschillende waarde. Ik zou graag iedere unieke waarde (dus 1, 2, 3, 4 en 5) in een aparte kolom (kolom E) zetten, en daar dan de totale waarde (optelsom) van al die gelijke nummers in willen zetten (in kolom F).

Al met al, moet dan dus bijvoorbeeld Code 1 een totaal waarde krijgen van 340 (dus 10 + 60 + 110 + 160). Code 5 krijgt dan op dezelfde manier in totaal bijvoorbeeld 500.

De codes 1 tot en met 5 kunnen ook handmatig in kolom E gezet worden, maar als dat automatisch zou kunnen, zou dat helemaal fantastisch zijn.

Alvast bedankt!

Groet,
Jelle

Zet deze eens in F2 en trek deze naar beneden zover als nodig:

Code:
=SOM.ALS(A:A;$E2;B:B)
En voor de unieke lijst heb ik het bestand bijgevoegd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit kan zeker.
Dit doe je met die rare E boven in je scherm > en dan op Som klikken.
Ook kun je in je invoerveld (bovenin) intypen =SOM (A1+A2+A3)

Suc6 er mee!

Groetjes,
Tim

Hoi Cobbe,

Top, dat is de oplossing in beide gevallen :)! Ik begrijp de formule voor de unieke lijst nog niet, maar die moet ik nog even proberen te ontleden haha.

@Tim,
Bedankt, maar ik snap niet precies wat je nu optelt? A1 staat tekst in, dus kun je die niet optellen bij A2 en A3, gezien daar een waarde in staat?

@Cobbe,

toch een vraagje;
Ik wil deze lijst graag gebruiken voor meer dan 100 codes. Echter, als ik in kolom E de waarde '$A$2:$A$100' bijvoorbeeld verander in '$A$2:$A$500', dan werkt dat niet.. Wat doe ik verkeerd?

Je moet wel de 2 bereiken aanpassen, zal je wel weten maar meld het toch maar even.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$500;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN($A$2:$A$500;$E$1:E1;0));0));"")

en dan HEEL belangrijk: dit is een matrixformule en dien je in te geven via Ctrl-Shft-Enter
en dus niet ENTER.
Je ziet dat aan de formule doordat er accolades { en } omgezet worden.

Het eerste punt wist ik inderdaad, haha. Ik ben echter niet bekend met Matrix Formules, zal dat even gaan proberen!

weer bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan