• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden per uur naar kwartier waarden omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

GByte

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2019
Wij zouden graag kWh data hebben per kwartier.

De datalogger die werd gebruikt heeft echter waarden per uur gelogd.
Wij hebben deze echter nodig in waarden per kwartier, dus de waarde per uur door 4 te delen en deze aan de kwartieren toevoegen.

In tabblad uur data zijn vanaf 2020-02-06 14:00:00 kWh geregistreerd, dit correspondeert met lijn 3513 uit tablad Kartierdata, waar de data in terecht moet komen.
Van B3513 t/m B3524 wordt aangegeven wat de bedoeling is.

Bij voorbaat dank voor de geboden hulp.

Mvg Martin Hendriks

Vanaf cel B3517 naar beneden doortrekken:

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(TEKST(A3517;"jjjj-mm-dd uu:mm:ss");'Uur data '!A:C;3;ONWAAR)/4;B3516)

N.B.
Er ontbreekt een aantal uurwaarden op 14-5-2021, dan wordt de uurwaarde van de bovenliggende rij overgenomen, dat is in dit geval niet juist.

Laatst bewerkt:
Beste AHulp,
Uw oplossing werkt, echter er is een probleem met de tijd definitie waardoor uw formule vanaf een bepaald punt niet meer werkt.
Ik heb hiervoor een aangepast bestand (V3) tegevoegd omdat de voorgaande te groot was geworden.

Het probleem is te zien in de Tab Kwartierdata vanaf lijn 85, dit wordt veroorzaakt door de andere tijdsdefinitie in blad Uur data lijn 23.
Hoe stel pas ik dit aan, of kunt u het in bijgevoegd bestand doen zodat ik het kopieer?

Bedankt Martin

Bijlagen

Beste AlexCel, het is gelukt.
Dank aan u en de anderen die me geholpen hebben.

Fijne dag verder.

Grt Martin

Mooie oplossing van AlexCEL, maar wil de mijne ook even kwijt;)
Er is kennelijk iets mis met de precisie van de datum op het uren werkblad, dan maar met brute kracht, ik neem aan dat het een eenmalige aktie is.

Voeg op werkblad "Uur data" een kolom in tussen A en B.
Deze formule in B2, doortrekken naar beneden:
Code:
=JAAR($A2)&TEKST(MAAND($A2);"00")&TEKST(DAG($A2);"00")&TEKST(UUR($A2);"00")

Plaats deze formule op werkblad "Kwartier data" in cel B1, doortrekken naar beneden:
Code:
=JAAR($A1)&TEKST(MAAND($A1);"00")&TEKST(DAG($A1);"00")&TEKST(UUR($A1);"00")

Plaats deze formule op werkblad "Kwartier data" in cel C1, doortrekken naar beneden:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B1;'Uur data '!B:C;2;ONWAAR)/4;"Datum niet gevonden")

Ik ben niet ontevreden over deze Excel-oplossing:

PHP:
=IFERROR(INDEX('Uur data '!A$2:A$2817;INT((ROW(A1)-1)/4)+1;1)+(MOD(ROW(A1)-1;4))/96;"")
en
PHP:
=IFERROR(INDEX('Uur data '!B$2:B$2817;INT((ROW(B1)-1)/4)+1;1)/4;"")

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan