• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden plaatsen in een andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

borissuvee

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2010
Hallo,

ik heb een excelbestand voor het berekenen van kostprijzen. Wanneer ik in cel D2 het artikelnummer invul komen automatisch de standaard componenten die bij het artikel horen te staan. Nu moet er echter een functie bijkomen die het mogelijk maakt om deze componenten daarnaast apart aan te passen. Ik heb dit gedaan m.b.v. een data validatie zodat er een dropdownlijst bijkomt te staan. Het probleem is echter dat, op het moment dat ik een component aanpas mbv de drop down lijst, de formule verdwijnt (dit is een verticaal zoeken functie als dat er toe doet).

Mijn vraag is dus of er een functie is die er voor zorgt dat mijn verticaal zoeken functie weer hersteld word wanneer het artikelnummer weer veranderd, zodat alle standaard componenten weer terug komen?

Ik heb het wel voor elkaar gekregen met de onderstaande vba, maar ik kan op deze manier maar 1 component aanpassen(D10) en dit moeten er 9 zijn (cel d5 t/m d10)

Dim VWaarde As Variant

Private Sub Worksheet_Calculate()
If VWaarde <> [D2] Then
[D10] = [C10]
End If
End Sub

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
VWaarde = [D2]
End Sub

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is en dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt,

Boris

Zoals al zo vaak gezegd:
je moet een voorbeeldbestand posten, desnoods met fictieve gegevens.

Bij deze een voorbeeld bestand

Bekijk bijlage Voorbeeld kp.xls

Voor cel D2 kun je kiezen uit type 1 of 2
Stel je kiest voor type 1
Als hiervoor gekozen wordt zoekt excel automatisch de standaard bijbehorende componenten.
Daarna kan mbv dropdownlijsten (in cel D) het component veranderd worden.
Je kunt nu bijv kiezen om bij Component "Zo"; Lo te gebruiken ipv de standaard Ju.
Het probleem is nu dat de vert. zoek functie nu uit cel D7 verdwijnt.
Wanneer nu voor type 2 wordt gekozen (in cel D2) blijft "Zo" op Lo staan ipv de standaard Da.

Voor component Sc heb ik dit kunnen verhelpen door een macro aan te maken zoals beschreven staat in mijn eerste post. Ik kan deze macro echter niet doorvoeren voor cellen D6 en D7

Kan iemand mij hiermee helpen,
ik hoop dat het voorbeeldbestand meer hulp bied om het duidelijker te maken.

Voor component Sc heb ik dit kunnen verhelpen door een macro aan te maken zoals beschreven staat in mijn eerste post. Ik kan deze macro echter niet doorvoeren voor cellen D6 en D7
In het bestand dat je postte, is dat NIET verholpen.
En voor zover ik het zie en je begrijp kan dat ook niet.
De vert.zoeken-functie geeft een waarde weer die BEHOORT bij die functie.
Als jij die waarde gaat wijzigen, dan voldoet die vert.zoekenfunctie niet meer en dan moet je die ook niet willen terugplaatsen. Ze zou dan immers een verkeerde waarde weergeven of een foutwaarde. Het is het een of het ander: ofwel het resultaat van de vert.zoekenfunctie, ofwel iets anders.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld.

Als je type in cel D2 kiest voor type 1 dan krijg je de volgende (standaard) gegevens:

Sc Bi
Ne St
Zo Ju

Je kunt nu in cel D5 bijvoorbeeld kiezen voor Ya ipv Bi door deze te selecteren in de dropdown list.

Kies je nu vervolgens voor type 2 (in cel D2), dan komt voor component Sc automatisch het standaard component Cr te voorschijn (deze wordt gegeneerd door de vert. zoeken functie in cel C5 en door de macro in cel D5 geplaatst).

Als ik dit voor component Ne of Zo gebruik, dan vervangt de dropdown list inderdaad de functie. Dit komt omdat de macro die ik gebruikt heb alleen voor cel D5 geldt en ik niet weet hoe ik deze ook op de andere cellen moet betrekken.

Ik hoop dat het nog steeds te begrijpen is...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan