Waarden uit Query in Formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rudimental

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2015
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het maken van een prestatie dashboard voor mijn werk, maar ik loop al gauw tegen een probleem aan. Namelijk dat ik geen waarden uit mijn query in mijn formulier krijg.
Ik heb een formulier "FrmDisplay", waarin ik waarden wil weer geven als aantal geplande en werkelijke colli, geplande en werkelijke containers, etc. Deze waarden worden via een formulier in een tabel geplaatst en via een query wil ik de waarden van de vorige week tonen. Hiervoor heb ik in de FrmDisplay een veld (Week-1) dat het weeknummer van vorige week bepaald:
Code:
=Format(Date()-7;"ww")

Vervolgens heb ik in de query de volgende gegevens: Datum, Colli, Containers, Week en Dag

Het veld Week wordt als volgt bepaald:
Code:
Format([Datum];"ww")
met criterium
Code:
[Formulieren]![FrmDisplay]![Week-1]
Het veld Dag wordt als volgt bepaald:
Code:
Format([Datum];"w")-1
De -1 omdat ik liever heb dat de week op maandag begint.

Tot dusver gaat alles nog prima; de juiste data worden geselecteerd. Echter wanneer ik deze data wil gaan weergeven in FrmDisplay gaat het mis. Onder het bijschrift "Maandag" wil ik de datum van vorige week maandag tonen. Hiervoor gebruik ik de volgende besturingselementbron:
Code:
=[QryDisplayPlanningWeek-1]![Datum]
met als validatieregel:
Code:
[QryDisplayPlanningWeek-1]![Dag]=1

Echter krijg ik hier de foutmelding #Naam? te zien in plaats van mijn waarde. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Alvast bedankt!

Allereerst welkom bij HelpMij!
Je formules kunnen een stuk makkelijker:
Code:
=Format(Date()-7;"ww")
wordt dan
Code:
=Week(Date())-1
En ook je andere functies kunnen slimmer.
Maar ik zou zeggen: doe vooral een voorbeeldje erbij, dat kijkt makkelijker.

Ik heb je vraag nog eens doorgelezen, want overdag had ik geen tijd om te zien wat je nu eigenlijk bedoelde, maar nu ik 'm gelezen heb, snap ik je vraag nog steeds niet. Ik zou zeggen: post eens een voorbeeldje mee, wellicht dat het dan wat duidelijker wordt. Behalve dat je dus ongelukkige formules gebruikt die wellicht de oorzaak zouden kunnen zijn, en dat je wellicht een criterium gebruikt uit een losse query die niet onder het formulier hangt, zou ik het ook niet weten zo.

Goedemorgen,

Bedankt voor je snelle antwoord en excuses voor mijn late reactie, maar ik was een dag vrij gisteren. Ik heb de functie vervangen door =Week(Date())-1, maar helaas werkt deze niet..

Ik kan goed inkomen dat het inderdaad wat onduidelijk is, dus hierbij de bijlage. De bedoeling is dus dat ik in het Dashboard onder "maandag" de datum krijg van de maandag van vorige week.

Als dit gelukt is, moet ik als het goed is weer verder kunnen.

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Dashboard_PP.zip

Ik heb overdag weinig tijd (klussen) dus ik kan er vanavond pas echt naar kijken. Maar een paar dingen alvast:
1. de functie om het weeknummer te pakken is verkeerd. Mijn schuld, want ik had de verkeerde variant gepakt. Moet zijn: =DatePart("ww";Date();2;2)-1
2. Belangrijker: je kunt nooit op deze manier (=[QryDisplayPlanningWeek-1]![Datum]) een tekstveld vullen. Dat gaat nu eenmaal niet. Een tekstveld koppel je aan een veld uit de gegevensbron. Jouw formulier heeft dat niet.
Of je moet met DLookup gaan werken. Maar het belangrijkste: deze opzet gaat nooit werken, en moet dus heel anders. En dat kost mij nu teveel tijd.

Dus als ik het goed begrijp gaat het nooit lukken om een tekstveld te vullen met een waarde uit een query. Om deze gegevens weer te geven zal dit dus via een subformulier moeten?

Edit: Of een bestaand veld toevoegen en dan een validatieregel toevoegen?

Laatst bewerkt:
Tekstvelden koppel je aan een tabelveld. Of, als je geen veld besturingselement gebruikt, een formule. Nooit kun je een veld koppelen aan een veld uit een query die niet onder het formulier als Recordbron hangt. Wél kun je met DLookup als besturingselementbron werken, of, wat dat betreft, met elke formule die één waarde als resultaat oplevert. Maar jouw constructie zou ik echt totaal anders doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan