Ik ben bezig met een bestand waarin ik tijden van een sportdag kan zetten en waar dan een totaaloverzicht uitrolt van de beste vier leerlingen per onderdeel. Nu heb ik een overzicht waarin alle leerlingen staan en waarin per onderdeel een plaats wordt aangegeven. De beste score bij bijvoorbeeld balwerpen krijgt een 1 de nummer twee een 2. Nu kunnen de scholen ook punten krijgen en dat kan door middel van een nummer 1 die namens de school 5 punten krijgt een nummer twee op eenonderdeel krijgt 3 punten een nummer 3, 2 punten en een nummer 4, 1 punt. Nu zijn er vooral bij het onderdeel hoogspringen veel kinderen met dezelfde score en dus wel 5 kinderen per school die een derde plek hebben. Nu wil ik dat excel deze plekken 3 maar 1 keer rekent per school. Dus school 1 heeft 3 kinderen met bijvoorbeeld plek drie maar krijgt daarmaar 1 keer 2 punten voor en niet alle drie keer. Zo blijft het eerlijker voor de kleinere scholen.
Hoe kan ik excel een stuk van een kolom (een bereik van bijvoorbeeld A6:A285) later doorzoeken en kijken of daar bijvoorbeeld een drie in staat en daar dan de waarde 1 voor geeft. Ook al komen er in dat bereik 5 3-en voor hij moet nog steeds de waarde 1 geven.
AUB geen marco's gebruiken want ik weet niet hoe ik daar mee moet werken.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Hoe kan ik excel een stuk van een kolom (een bereik van bijvoorbeeld A6:A285) later doorzoeken en kijken of daar bijvoorbeeld een drie in staat en daar dan de waarde 1 voor geeft. Ook al komen er in dat bereik 5 3-en voor hij moet nog steeds de waarde 1 geven.
AUB geen marco's gebruiken want ik weet niet hoe ik daar mee moet werken.
Bij voorbaat dank voor de reacties.