waardes bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

proatbuul

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2006
Wie kan mij verder helpen. Ben nog maar een beginner en loop nu vast. Ik weet dat ik een query moet maken maar niet hoe deze eruit moet zien en welke sql commando ik moet gebruiken

Ik heb een tabel met daarin gegevens op kampjaar. Nu wil ik weten hoeveel men zich heeft verbetert tenopzichte van het jaar ervoor uitgedrukt in procenten.

Ik weet niet op ik dit moet opzetten in een query. Internet al afgespeurd maar kan niets vinden.

wie oh wie kan mij helpen aan een werkende query

Bestandje bijgesloten.

proatbuul

Bijlagen

Ik kan helaas je bestandje niet openen (heb een oude versie), maar ik denk dat je heel eenvoudig bv de volgende queryvelden (ik ben geen sqlprof...) kan invullen:

KamplidID - prestaties jaar 1 - prestaties jaar 2 - Expr: =som(([prestaties jaar 2]/[prestaties jaar 1])-1)

Als je de celnotatie op % zet moet het goed komen.

succes

Ik heb dit uitgeprobeerd maar telkens gaat het mis.

mijn tabel is op gebouwd met de volgende veldnamen.

deelnameid, deelnemerid, kampjaar,totaalvoetbaldiploma3

ik vul dus per jaar een deelnemerid (komt van een tabel adressen) in waarbij er op nieuw een deelnameid aangemaakt wordt en ik zelf het jaartal aangeef.
na het invullen van een voetbaldiplomaformulier komt er dus een totaalscore tot stand.
in mijn tabel staan dus alle deelnemers gerangschikt onder een kampjaar.

misschien heb je hier wat aan.

groet en tot zover al bedankt voor het meedenken.

proatbuul

proatbuul zei:

Jawel hoor.

Je hebt je het lastig gemaakt door al je gegevens in 1 tabel te pompen.
Da's wat je doet in Excel.
Access werkt een beetje anders (= absoluut niet te vergelijken met Excel).
Wat je eerst moet doen is je gegevensstruktuur normaliseren (= je tabellen zo uiteen pluizen tot ze een bepaald gegeven uniek beschrijven).

Ik raad je aan je eerst eens wat meer in Access te verdiepen voordat je je toepassing in elkaar gaat zetten.

Kijk eens op de site van Hans Bronkhorst

www.pcmenu.nl

Op dezelfde site staan een aantal links naar andere handige sites:

http://home.planet.nl/~bronk071/pc_help/access/index.htm

FESTER

Fester,

Soms is de waarheid hard. Mijn gedachtegang achter het opzetten op deze wijze was dat ik dan maar een tabel nodig had. Ik heb nu inderdaad de tabellen opgesplitst per jaargang.

En je raad het nooit?? Nu lukt de berekening ook.

Zal nog wel meer foutjes maken.

Maar bedankt tot nu tot.

Proatbuul.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan