• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waardes herhalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

center2

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Berichten
22
hoi.

ik heb 3 kolommen

1e kolom bevat een reeks unieke getallen (vaste waarde)
10
20
30
40

2e kolom bevat tekst reeksen die zich steeds herhalen (de reeks moet uit te breiden zijn met bijv. sinaasappel)
appel
peer
banaan
appel
peer
banaan

3e kolom een formule die bij elke tekst binnen de reeks een getal uit de 1e kolom moet zetten en naar de volgende cel in kolom 1 verwijst als de reeks is doorlopen.
10
10
10
20
20
20



het resultaat zou dan zijn.
10 appel
10 peer
10 banaan
20 appel
20 peer
20 banaan


omdat de tekst reeks altijd een vast aantal verschillende teksten bevat zou de herhaling hard in de formule kunnen.

natuurlijk heb ik al rond gezocht maar weet niet precies op welke functies ik moet zoeken.

groetjes
center
 
voorbeeldbestandje

beste center,

welkom op het forum.

als je een voorbeeldje plaatst, ontdaan van gevoelige info, met wat je nu al hebt gemaakt, zul je zien dat je reacties gaat krijgen.

met vriendelijke groeten,

Oeldere
 
bedankt voor de tip

Hierbij een voorbeeldtje.
 

Bijlagen

  • voorbeeld1.xls
    7,5 KB · Weergaven: 20
Zoiets center2?
 

Bijlagen

  • 27-01-10 voorbeeld1(1).xls
    10 KB · Weergaven: 30
Beste center2 ;)

Als je het foutje wil wegwerken van HSV (#WAARDE!), gebruik dan deze formule.

=ALS(ISFOUT(KIEZEN(AANTAL.ALS($D$2:D2;D2);$A$2;$A$3;$A$4;$A$5));"";KIEZEN(AANTAL.ALS($D$2:D2;D2);$A$2;$A$3;$A$4;$A$5))

@ HSV Trouwens goed gevonden :thumb:

Groetjes Danny. :thumb:
 
bedankt voor uw bijdragen.
maar zou dit kunnen werken als de kolom A 1000 rijen bevat?
 
Probeer deze eens.

Code:
=ALS(D2="";"";ALS(AANTAL.ALS($D$2:D2;D2)>AANTALARG(A$2:INDIRECT("A"&RIJ()));"##";INDIRECT("A"&AANTAL.ALS(D$2:D2;D2)+1)))
 
Probeer deze eens.

Code:
=ALS(D2="";"";ALS(AANTAL.ALS($D$2:D2;D2)>AANTALARG(A$2:INDIRECT("A"&RIJ()));"##";INDIRECT("A"&AANTAL.ALS(D$2:D2;D2)+1)))

De formule is voor mij onbegrijpelijk maar werkt 100%

Geweldig bedankt!!! :D

Is het mogelijk dat je in pseudo een beetje uitlegt wat er gebeurd?
groet
center
 
tuurlijk,

Als cel D2=leeg; dan leeg;als het aantal keer appels in het bereik D2: D2 groter is dan de aantalargumenten(A2: (indirect(A&RIJ)=ook A2) wat totaal één argument is; dan ##; anders indirect(A&aantal.als(appels in het bereik D2: D2) wat één is, geeft A&1 retour, dus A1+1 is A2. Dus krijg je als uitkomst de waarde uit A2.

Hoop het zo een beetje simpel te hebben uitgelegd.
 
tuurlijk,

Als cel D2=leeg; dan leeg;als het aantal keer appels in het bereik D2: D2 groter is dan de aantalargumenten(A2: (indirect(A&RIJ)=ook A2) wat totaal één argument is; dan ##; anders indirect(A&aantal.als(appels in het bereik D2: D2) wat één is, geeft A&1 retour, dus A1+1 is A2. Dus krijg je als uitkomst de waarde uit A2.

Hoop het zo een beetje simpel te hebben uitgelegd.

pfew, indrukwekkend zeg.
ik kan je uitleg iig goed gebruiken als naslag voor hergebruik.

nogmaals mijn dank.
center
 
Druk anders (als je op een formulecel staat) op de ƒx links van de formulebalk, en doorloop met de cursor in de formulebalk de formule eens.

Hier kun je een beetje zien wat er gebeurd.

Als je dan de vraag nog als opgelost wil zetten.
Bvd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan