• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes niet toestaan in UserForm

Status
Niet open voor verdere reacties.

WHouben

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2013
Hallo,

Ik heb een invulscherm met UserForm gecreëerd, wanneer ik hier één waarde invul en vervolgens op "enter" druk komt deze op de volgende plaats in een tabel.
Nu is het zo dat er een maar beperkte nummers ingevoerd mogen worden.
Oftewel, ik heb een database met een aantal nummers (ongeveer 500), deze nummers mogen ingevuld worden. Wordt er een nummer ingevuld wat niet in deze data base voorkomt mag dat niet!

Hoe kan ik dit doorvoeren in het invulscherm van UserForm? Dus een "onbekend nummer" wordt geweigerd in te vullen, met een foutmelding of dergelijke?
Zo iets dergelijks kan wel in de excel cellen met: "valideren" "toestaan: Lijst".

Hopelijk is de omschrijving duidelijk.
Alvast bedankt!

Gebruik een combobox, ingesteld als dropdownlist met alle geldige nummers.
De gebruiker kan dan alleen een juist nummer selecteren.

Bedankt voor de reactie, maar dit is niet de oplossing.
Het nummer wordt in een veld ingetypt waarna op enter gedrukt wordt.

Dus het is niet de bedoeling dat er gekozen wordt uit een lijst nummers.
Dit met de achterliggende gedachtes dat de nummers snel met het numpad ingevoerd moeten worden wanneer deze random voorbij komen.

Je eisen zijn een beetje verwarrend, of je snapt SNB's oplossing niet. Comboboxen hebben validatie, je kunt niet de cel verlaten totdat het nummer dat ingevoerd is in een geldige lijst staat. Wat precies is wat je vraagt toch? Als je niet weet wat een geldig nummer is kun je het ook nooit valideren

Je hebt het over een userform.
Ook in een combobox kun je gegevens invoeren.
Wees slim en plaats je bestand hier.

Het probleem is, als ik jullie goed begrijp, dat comboboxen in het excel spreadsheet staat.
De nummers waar ik het over heb vul ik in in een Userform scherm. Deze zit dus niet vast aan de spreatsheet.

Dit doe ik zo omdat de nummers die ingevoerd worden onder elkaar ingevoerd worden in een tabel. Naarmate de tabel langer wordt scrolt het scherm naar beneden, dit wil ik niet.
Het scherm blijft gewoon bovenaan staan. Vandaar dat ik in Userform invul. Dan wordt de tabel wel gevuld, maar scrolt het sherm niet naar beneden.

En daarbij na de "enter" aanslag staat de cursor gewoon nog in het invulveld van Userform waardoor meteen in weer het volgende nummer ingevoerd kan worden.

Maakt dit het verhaal een beetje duidelijker?

comboboxen vind je gewoon op je userform? (textvakje met pijltje naar benden erachter) keuzevak met invoervak in de nederlandse versie

Oke, gevonden. En ik denk ook wel dat dat hier idd mee moet kunnen op deze manier.

Echter, hoe ken ik deze combobox mijn "toegestane" waardes toe?
Ik krijg ze wel in de "lijst" maar hij accepteerd ze ook gewoon als ik andere invoer.

Dus hoe zorg ik dat hij onbekende waardes NIET accepteerd

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan