waardes niet zichtbaar in keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Artemiss

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2009
Lieve mensen,

Ik heb een formulier met een keuzelijst met invoervak gemaakt obv vier velden uit een tabel. Maar om de een of andere reden worden de waardes in twee van de kolommen onzichtbaar. Heeft iemand enig idee hoe dit komt.
Ik heb het bestand met formulier bijgevoegd.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Ik heb je bestand geopend maar alles werkt hier prima (Access 2007).
Dit zijn de velden die ik te zien krijg:

Periodenummer BegindatumPeriode EinddatumPeriode Factuurmethode
2009-01 29-12-2008 1-2-2009 A

Altijd makkelijk om een voorbeeldje te hebben, want nu is de oplossing heel wat sneller te vinden...

In de tabel heb je bij de tekstvelden een notatiewijze ingevuld: @

Waarschijnlijk heb je ergens gehoord of gelezen, dat je hiermee aangeeft dat alle tekens mogen worden gebruikt. En dat is ook wel zo, maar het is in dit geval het duveltje dat ervoor zorgt, dat je keuzelijst niks laat zien.

De verklaring is simpel: als je een eigen notatie aan een (formulier)veld hangt, moet je de notatie in een vaste volgorde instellen: [nositief getal], [negatief getal], [nulwaarde], [tekst].
Als je, zoals in jouw geval, alleen een @ typt, geef je dus op dat voor postitieve getallen alle tekens mogen worden gebruikt; voor de negatieve getallen, nulwaardenen tekst heb je geen opmaakkenmerken gegeven, dus die worden niet getoond. Althans: in je formulier. Als Access consequent was, zou je ook niks zien in je tabel, en dat is uteraard hier niet het geval.

De oplossing is dus simpel: haal het @ weg, en alles doet het weer!
overigens, er is helemaal geen noodzaak voor een aparte opmaak voor jouw tekstvelden, als ik het zo bekijk, dus kun je daar beter niet teveel aan rommelen. Omdat de gegevens niet in de opmaak worden opgeslagen, kun je daar later weer mee in de problemen komen; beter is het om op een formulier te invoer te verifiëren en eventueel aan te passen.

Michel

Bedankt voor de antwoorden.
Ik had ondertussen zelf het probleem al opgelost door er een datumveld van te maken. Had ik in eerste instantie niet gedaan omdat ik dacht dat dat niet ging werken met de periode 2009-13, die er is door het jaar te verdelen in 4-wekenperiodes ipv maanden. Maar het werkte dus wel.

Het @ had ik niet zelf neergezet, in de originele database heb ik de tabel periode-indeling gekoppeld aan een Excelbestand en dan zet Access zelf het @ neer. Ik heb geprobeerd dit te verwijderen, maar dat werkte door de koppeling niet. Het @ werd gewoon opnieuw geplaatst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan