• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes op verschillende plekken vergelijken en eventueel optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomaraya

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Hallo,
Ik heb de volgende vraag:
Hoe kan ik unieke waarden (naam sponsor) die in 2 kolommen kunnen voorkomen vergelijken en vervolgens hiervan 1 kolom maken (en eventueel bijbehorende sponsorbedragen optellen)?

Ik heb met verticaal zoeken al wel de sponsoren ontdekt die in beide kolommen voorkomen, maar hoe nu 1 lijst te genereren en optellen lukt mij niet echt.

In bijbehorend voorbeeld bestand wordt het wel duidelijk !

Ik beschik (nog) niet over draaitabelkennis en heb Excel 2003.
Bedankt en vriendelijke groet,Tom

Bijlagen

Code:
=SUMPRODUCT(($C$8:$C$28=H8)*($D$8:$D$28)+($A$8:$A$28=H8)*($B$8:$B$28))
Hier meer krijg je het totaal voor kolom I

Ik zit nog even te piekeren over kolom H
Ik weet niet in hoever de huidige layout noodzakelijk is maar vaak worden de formules een stuk eenvoudiger als de zelfde 'soorten waardes' in 1 kolom staan.
In jouw geval dus de sponsor nrs in één kolom en de bedragen in één kolom

WHER en Geep 1980, bedankt voor jullie oplossing. Beide werken ! (Alleen mijn VBA-kennis is nagenoeg nul, dus Geeps oplossing vind ik (nu nog) moeilijk.

Popipipo: jouw vraag is logisch en verdient wat onderbouwing (en geeft eigenlijk nog een vervolgprobleem.....). De sponsors zitten nu in 2 verschillende verenigingen met beide eigen bestanden. Ik heb de lijsten (die dus niet even groot zijn) zelf naast elkaar gezet. De sponsornummers zijn uniek voor beide verenigingen (gelukkig), maar de namen komen vaker voor bij meerdere sponsors. Omdat beide verenigingen samen gaan wil ik 1 lijst met sponsornummer, naam en totaal bedrag. Ik heb het voorbeeld bestand iets uitgebreid met de naam erbij (versie 2). Misschien dat dit het wat duidelijker maakt. Het vervolgprobleem is dan hoe ik de naam naast het sponsornummer krijg !

Allen alvast bedankt !
Vriendelijke groet,
René

Bijlagen

WHER, bedankt !

Ik denk dat ik ernu wel uit kom!

(Zal het bij veel sponsoren ook langezamer gaan ?)

Matrix-formules + grote bereiken = langzamer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan