• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost waardes opzoeken met twee variabelen gaat fout met index en vergelijken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

DOP2014

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2014
Hallo allen,

Ik probeer op basis van twee variabelen waardes te zoeken in een bronbestand. Hiervoor heb ik bedacht om een index en vergelijken functie te gebruiken. De functie doet deels het juiste, namelijk de waardes ophalen.

Ter verduidelijking heb ik bijgaand testbestand toegevoegd.
Als ik op basis van test1 zoek dan worden de juiste waardes opgehaald. Als ik echter ga zoeken op test2 dan gaat het foutief.
De waarde wordt niet getoond o.b.v. mijn variabelen, maar lijkt de waarde van de vorige zoekopdracht te tonen.

Wat doe ik verkeerd. Hoe kan ik op unieke combinatie zoeken; en indien deze niet wordt gevonden dan moe

Bijlagen

Probeer deze eens:
Code:
=SOMMEN.ALS(data!C$2:C$7;data!A$2:A$7;B$1;data!B$2:B$7;A4)
Als je het echt met INDEX/VERGELIJKEN wilt doen:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(data!C$2:C$7;VERGELIJKEN(B$1&$A4;data!A$2:A$7&data!B$2:B$7;0));0)

Hallo Alex,

Met de tweede formule krijg ik het gewenst antwoord! Ik kies bewust voor deze; mijn testbestand bevat een getal die moet worden opgezocht. in mijn live bestand zoek ik geen getallen; maar een bepaalde tekst.

Dan was je voorbeeld niet representatief ;)

Voor Excel 365 is dit ook nog een optie:
Code:
=FILTER(data!C$2:C$7;(data!A$2:A$7=B$1)*(data!B$2:B$7=A4);0)

Dan was je voorbeeld niet representatief ;)

Voor Excel 365 is dit ook nog een optie:
Code:
=FILTER(data!C$2:C$7;(data!A$2:A$7=B$1)*(data!B$2:B$7=A4);0)
Je hebt helemaal gelijk! Wilde het voorbeeld simpel houden, anders was ik er met sommen als wel uitgekomen :)

Ik werk nog niet op de 365 versie, dus die kan ik nu niet proberen. Bedankt voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan