waardes tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Ik heb een grote tabel met redelijk wat kolommen, meestal met Ja/Nee velden. Hoe maak ik een query die het aantal Ja's in meerdere kolommen telt? Dus bv. de ja's tellen in kolom A, C en D. Als dit een functie is, heb ik ze alvast nog niet gevonden.

Ik ken niks van VBA, trouwens, dus als het via een query gaat, zou ik het het liefst zo doen.

Laatst bewerkt:
Kun je lang zoeken, want daar is inderdaad geen functie voor. Maar met een simpele formule kom je een heel eind: een ja/nee veld heeft namelijk de waarden 0 of -1. Door ze bij elkaar op te tellen en voor die formule ABS te zetten, krijg je een uitkomst. Dat getal is het aantal velden met de waarde TRUE (Ja dus).

als ik hierop in mag haken
toevallig ben ikzelf met het zelfde bezig en ik heb de knop TOTALEN aangezet en onder in beeld krijg ik dan de totaal aantal aangevinkte ja's
is deze manier mischien onbetrouwbaar?

Waarom zou de methode onbetrouwbaar zijn? Alleen: het levert niet het gewenste resultaat op; TS wil per record weten hoeveel vakjes op Ja staan. De knop Totalen rekent het per kolom uit.

Kun je lang zoeken, want daar is inderdaad geen functie voor. Maar met een simpele formule kom je een heel eind: een ja/nee veld heeft namelijk de waarden 0 of -1. Door ze bij elkaar op te tellen en voor die formule ABS te zetten, krijg je een uitkomst. Dat getal is het aantal velden met de waarde TRUE (Ja dus).

Het lijkt er op dat dit de oplossing is die ik zocht, heb al even zitten experimenteren. Als het toch niet blijkt te werken, hoor je het wel :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan