• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOMENG

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Goedemiddag,

Voor mijn hobby ben ik veel bezig in de autoraces en nu is mij gevraagd om in een excel-bestand een checklist op te stellen voor de wagens, zodat we op een veilig 'leken' (zoals bijv. basisschoolkinderen) de auto kunnen laten controleren. We willen dat doen om meer mensen enthousiast te krijgen voor de autosport.

Ik loop nu tegen het volgende probleem aan.

In bijv. kolom A staat de juiste bandenspanning, in kolom B kan de gemeten bandenspanning worden ingevuld. Nu zou ik graag willen dat er in kolom C komt te staan: 'te laag', 'goed', of 'te hoog'.

Ik krijg dat niet voor elkaar, wel met waar of onwaar, maar geen drie antwoorden waar onze leken dus de juiste actie op kunnen ondernemen (spanning verlagen, verhogen of niets aan doen).

Bij voorbaat dank,
Jordi

Zoiets.
Code:
=ALS(B1<A1;"te laag";ALS(B1=A1;"goed";"te hoog"))

Bedankt voor uw snelle reactie, dat werkt inderdaad.
Maar bij alle lege, nog niet ingevulde waardes, komt nu te staan 'goed'.
Is dit ook te verhelpen?

Ik ben niet zo'n held in Excel, het spijt me als ik domme vragen stel.

Is geen domme vraag hoor. ;)
Code:
=ALS(OF(A1="";B1="");"";ALS(B1<A1;"te laag";ALS(B1=A1;"goed";"te hoog")))

En dan nog een korte vraag.
Ik ben nu bij profieldiepte. Het is de bedoeling dat er in het midden van de drie band drie willekeurige plekken gekozen worden die gemeten worden.
Ik heb daarvoor de formule =(a3+b3+c3)/3 gekozen. Eerste deelde ik door het aantal ingevulde cellen (met aantalarg), maar ik wil dat er altijd drie cellen worden ingevuld. Hoe kan ik de som negeren als er geen drie waardes zijn ingevuld?

En ook nu heb ik weer bij alle niet-ingevulde cellen een 0 staan. Ik had dit eerst opgelost met de voorwaardelijke opmaak, maar mocht er bij drie profielmetingen gemiddeld 0mm worden gemeten, dan is dit ook niet zichtbaar.

Ik heb eenzelfde vraag hierboven ook al gesteld, maar ik krijg bovenstaande formule niet juist aangepast om het hier ook te voorkomen.

Bijvoorbaat dank,
Jordi

Ik neem aan dat het getallen zijn Jordi.
Code:
=ALS(AANTAL(A3:C3)=3;SOM(A3:C3);"alle drie de cellen invullen")

Het zijn inderdaad getallen.
Ik heb je code iets aangepast (ook nog gedeeld door 3 voor het gemiddelde en 'alle drie de cellen invullen' veranderd in spatie, zodat het leeg blijft tot er drie zijn ingevuld).

Heel erg bedankt weer. Ben al een heel eind zo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan