Waarom crasht mijn Query??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stephan1188

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Hallo allemaal,

ik heb een database (+- 600k rijen) die ik op veel verschillende zaken wil fitereren. Nadat ik een aantal queries heb gemaakt waarin ik o.a. de DCount functie gebruikt heb ik de de 'gefilterde' data middels een MakeTable query in een tabel veranderd. Dit omdat de data door voorgaande filteracties nu 'schoon' is en de daaropvolgende analyse sneller uit te voeren zijn op een table dan op elkaar verder bordurende queries.

Nu zit ik echter met het volgende probleem. Ik wil nogmaals de function DCount gebruiken (op een query die afgeleid is van deze nieuwe table), echter crasht Access tijdens het 'runnen' vd query.. Hij begint met uitrekenen, maar op een bepaald moment hangt alles vast. Heb echt al verschillende zaken geprobeerd, waaronder deze DCount uitvoeren op de originele table (doet het gewoon), maar nog geen oplossing gevonden..

Hopelijk heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen.

Bij voorbaat dank,

Stephan

Zonder de db te zien is dat een lastig verhaal. Maar ik vermoed dat hij een tikkeltje aan de te grote kant is om te posten, nog afgezien van de privacy van je data. Ik zou eens een test doen met een kopie van de db, waarbij je het grootste deel van je data weggooit, zodat je een paar duizend (of minder) records overhoudt. Voer de procedures dan nog een keer uit, en kijk of dan alles werkt, of alsnog crasht. In het laatste geval zit het probleem vermoedelijk ergens anders dan je nu zoekt.
Een DCount functie moet je, als het even kan, proberen te vermijden (zoals alle Statistische Domeinfuncties) want die zijn berucht traag, en doen een enorme aanslag op je capaciteit. Een andere test kan dan nog zijn in je huidige db om eerst de queries (en tabelmaakquery) te draaien die gebruik maken van de DCount functie, en de tabellen aan te maken, daarna Access sluiten en opnieuw starten, en vervolgens de query te draaien die nu crasht. Door dit zo uit te voeren weet je in ieder geval zeker dat Access alle resources nog vrij heeft, en dat het probleem dus niet ligt in het bezet houden ervan door de vorige queries.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan