Waarom een Mac?

Status
Niet open voor verdere reacties.

motower

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2004
Waarschijnlijk een "domme vraag" in deze rubriek, want iedereen werkt met Macintosh, maar toch gesteld bij deze .....
Ik werk van begin af aan (zo'n 15 j) met een pc en twijfel nu om toch over te stappen naar M., Laptop of PC. Omdat ik dan ook (volgens mij) alle software nieuw moet kopen (voornamelijk Abdobe-pakket) wil ik wel eerst zeker weten wat alle voor- en nadelen zijn voordat ik zo'n financiele aderlating ga doen.
Wie kan mij van tips voorzien?

Wat ga je er mee doen?
Photoshoppen, Illustreren, Video bewerken?
Hoeveel geld wil je uitgeven?
Wat verwacht je er zelf van?
Heb je al een configuratie in gedachten?
Ben je Windows zat?
En ja, praktisch alle software zal je opnieuw moeten kopen, maar er zijn zat freeware alternatieven.

LaPasta

Hoi,
Ik doe voornamelijk foto-bewerking en bouwen van websites.
Zat ben ik Windows op zich niet, maar wel elke keer allerlei (kleine) foutmeldingen en
bij sommige foto's (> 100Mb) duurt het allemaal zo lang. Hoeveel geld maakt niet uit (tuurlijk wel), maar ik wil gewoon iets goeds voor de komende tijd dus dan moet je altijd een investering doen.
Een configuratie? Ben stylisch, helaas niet technisch.

Laatst bewerkt:
Als je zware programma's draait zoals Photoshop kan je voor een iMac 20" kijken. Deze configuratie is heel mooi en een goede start voor een beginnende Maccer. Deze iMac staat garant voor nog jarenlang plezier. Maar als je serieus wil Photoshoppen moet je toch over naar een 24". Vergeet niet dat je Windows moet vergeten en alles wat je daar van geleerd hebt. De voordelen: Je draait makkelijk Windows op je Mac, Je hebt (tot nu toe) nog geen last van virussen en ander gespuis. Programma's als iPhoto, iTunes, iMovie, iDVD, Garageband, iWeb worden gratis geleverd onder de noemer "iLife". En dan hebben we het nog niet over het OS en alles wat daar mee komt. De nadelen: Weinig. Ja, duur misschien. Maar je hebt het wel over een Mac die minstens 6 jaar mee gaat en daarna nog goed te verkopen is. En dat is geen leugen.
Kijk eens even bij sommige Apple Resellers in de buurt.

LaPasta

o.k. dan, ben ik weer een stukje verder. ben gaan kijken op de site en nu wordt daar de nieuwe all-in-one iMac aangeprezen. weet je daar al iets van?

Ja, die zijn zeer uitgebreid. Werkt heel snel. De iMac is ook bedoeld als consumentencomputer. De instap is weliswaar wat hoger dan een reguliere pc, maar gaat heel wat
langer mee. Je kan er, denk ik, zeker van zijn dat de volgende 5 generaties van OS-en hier nog op draaien. Dat kan je niet zeggen van Windows. De nieuwe iMac had wat startersproblemen, maar die zijn nu al een stuk minder. Maak je niet druk, het is niet zo ernstig als werd aangenomen. Vergeet niet dat je nog wel eens een DOA (Dead On Arrival) krijgt, maar die kan gelijk retour en zal ook gelijk vervangen worden. De iMac is een prima stuk hardware, waarvan je het RAM geheugen en eventueel ook de harddisk zelf zou kunnen vervangen. Dat is iets moeilijker dan bij een reguliere pc, maar is zeker de moeite waard om te doen. Dan leer je ook wat over de binnenkant van je iMac. Maar dat moet je pas doen als je garantie verlopen is. Daarvoor zou ik terug gaan naar de dealer.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk geformuleerd heb. Als er nog vragen zijn, geef je maar een brul! :thumb:

LaPasta

hallo,
nou, het is me voorlopig allemaal wel duidelijk. ik ga nog even uitzoeken, maar vooralsnog bedankt voor je hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan