Waarom een muismat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Tsja, de vraag staat al in de titel; Waarom een muismat? Waarom zou ik er een gebruiken?
Ik lees hier en daar reviews van muismatjes en dat ze heel goed aanvoelen, de bewegingen van de muis gaan heel soepel etc. etc. maar voor mij is het niet echt duidelijk waarom een muismat nou beter is dan gewoon het tafelblad. Kan iemand me misschien het nut van een muismat uitleggen? Ik las ook ergens dat het essentieel is voor gamers, photoshoppers etc. Is dat waar? Waarom zou een optische muis beter werken met een muismat?

Veelal is het zo dat het oppervlak van een tafel niet goed is voor optical muizen, dan schokken ze alle kanten uit als je ze beweegt. Waardoor je niet echt precies kan werken.

Verschillende muismatten hebben ook een gedeelte waar je met je pols op kan rusten waardoor je gedeeltelijk RSI kan verminderen.

Het nadeel kan zijn tijdens het gamen, want dan kan je soms niet binnen de mat blijven.(hangt van je instellingen af)
Ik ken niet veel gamers die een muismat gebruiken, ook degenen die hun instellingen op heel hoog hebben staan.

Boh, met een optical, heb je enkel een glad oppervlak nodig. Maar ik spuit elke dag een wax er over, en je muis, vliegt als het ware over het oppervlak. Kwestie van opvatting :)

muismatjes, ach ja... eigenlijk iets uit ver vervolgen tijden toen je voor een muis (met hooguit 2 knoppen, een hinderlijke draad en balletje) nog een klein vermogen moest neertellen.

De techniek van die muizen was nog lang niet zo verfijnd, en dus was het zaak dat met het bewegen van de muis het balletje goed zou meerollen. Omdat de gemiddelde tafel wat glad was, waardoor het balletje "ging "slippen" werd een muismatje gebruikt. Deze matjes hadden een troef oppervlak, wat het balletje meer weerstand gaf zodat het beter rolde.
Tweede puntje is dat muizen met een balletje gevoeliger zijn voor vuil. Het balletje geeft in de muis zijn bewegingen door aan twee of drie sensor-rolletjes. Na verloop van tijd kan zich teveel rommel hechten aan deze sensor-rolletjes, wat de nauwkeurigheid van de bewegingen niet ten goede komt.

Met de moderne optische muizen zijn muismatjes eigenlijk niet meer nodig, tenzij je een (semi)transparante of en extreem egaale ondergrond gebruikt waarover je de muis beweegt. In dit geval zal de reflectie kan de lichtstaal minder optimaal zijn, waardoor de muis onnauwkeurig wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan