Waarom geen games in Flash/Action Script maken, welke taal dan wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crypt545

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Iemand rade mij af games in Flash te maken omdat veel portable media dit niet zouden kunnen spelen, maar iedereen gebruikt toch YouTube, dan moeten Flash games toch ook overal op werken?

Als ik een game wil schrijven die zowel op tablets, telefoon en pc gespeeld moet kunnen worden, welke taal is dan beter? En misschien nog wel belangrijker, net zo simpel en toegankelijk voor een leek als Flash/Action Script want daar kon ik vrij makkelijke meer overweg.

Mijn 2de vraag is als ik dan toch besluit gewoon weer in Flash aan de gang te gaan: Films passen zich automatisch aan de resolutie van het scherm aan, zo kan ik een film in 1920x1080 gewoon op mijn veel te kleine laptop scherm spelen, geld dit ook voor Flash games of moet je 10 verschillende resoluties gaan programmeren?

YouTube werkt niet meer met Flash maar met een HTML5-speler. ;)

Maak je game eens met behulp van HTML5! Is corss-platform beschikbaar en niet eens zo heel moeilijk! Neem eens een kijkje op deze site.

Is er een programma zoals Adobe Flash Professional 6 waarmee je de HTML5 games kan maken of moet ik dan in een .txt file werken?

Ja maar ik zoek iets waar een fijn programma aan vast zit! Gifjes gaan zitten animeren voor HTML5 of Java zonder een programma als Adobe Flash is echt een kwelling en eindeloos meer ingewikkeld als een Flash game maken.

Ik zie dat de nieuwe Adobe Flash Professional CC het maken van HTML5 documenten ondersteund, is alleen voor windows 64bit en dat heb ik natuurlijk weer niet...

Flash en Java hebben de strijd al verloren. Flash onder andere omdat het niet op alle platformen werkt (Android en iOS) en omdat ze het al jaren vertikken iets aan het CPU verbruik (en dus energieverbruik) te doen. Iets wat zeker voor mobiele devices een belangrijk onderwerp is. Java is nou ook niet bepaald licht te noemen.

HTML5 zal het de komende tijd gaan zijn voor browsergames. Zijn inmiddels genoeg tutorials en tools voor te vinden.

RogerS heeft helemaal gelijk, ik zou je als ik jou was toch echt gaan richten op de games in HTML5...

Mijn 2de vraag is als ik dan toch besluit gewoon weer in Flash aan de gang te gaan: Films passen zich automatisch aan de resolutie van het scherm aan, zo kan ik een film in 1920x1080 gewoon op mijn veel te kleine laptop scherm spelen, geld dit ook voor Flash games of moet je 10 verschillende resoluties gaan programmeren?

Even een opmerking tussendoor: als je besluit dit te doen, dan kan je deze vraag het beste even in de Flash-sectie plaatsen -> http://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php/116-Flash :)

Op zich lijkt die HTML5 me zo gek nog niet maar een tutorial hoe hiermee om te gaan in de nieuwe Adobe Flash is ver te zoeken....

Goedendag,

Allereerst wil ik melden dat flash in was voor dat HTML5 uit was.
Voordat HTML5 uitkwam werd flash gebruikt voor video spelers, en ja ook voor games.
Youtube gebruikt nog wel flash, maar ze willen er vanaf stappen omdat HTML5 sneller is.

Android is gemaakt in Java, wat betekend dat spellen ook in Java gemaakt "moeten" worden.
Het woord moeten is eigenlijk onjuist, aangezien je met C-sharp en HTML5 ook spellen kan maken voor android.
Zelf maak ik gebruik van de engine "unity3D", een aanrader om naar te kijken. Aangezien deze engine gebruikt maak van 3 talen namelijk;
- JavaScript, een taal wat redelijk makkelijk te leren is, een begin taal als je net bij programmeren komt kijken.
- C-Sharp (C#), een taal wat moeilijker is, maar een meer organiseerde taal is.
- Boo, met deze taal heb ik geen evaring, ik weet niet wat het is. Maar het leek een beetje op de taal van phyton.

Met unity3D kan je zowel 3D als 2D games maken, met vele plugins die je kan downloaden. Sommige moet je betalen.

Indien je niet met een engine wilt werken zou ik kijken voor Java
één ding Java is GEEN JavaScript en heeft ook niks met elkaar te maken.

een andere mogelijkheid is om te verdiepen in HTML5, maar ik vind dat zelf niet zo fijn aangezien ik er een downloadbare app van mijn projecten wil maken.

Sorry mensen, indien er fouten inzitten a.u.b. zeggen. Ik heb dit bericht snel geschreven waardoor ik het niet heb kunnen nalezen.
Ik zou het direct aanpassen.

m.v.g,
John

Java heeft, net als flash, de strijd in de browsermarkt verloren. Dus je game in flash gaan programmeren levert om te beginnen al iets op wat niet cross-browser/cross-platform is. En dat is nou precies wat HTML5 prima doet, werken op alle platformen. Dat is dan de security lekken en cpu gebruik (lees korte accuduur) nog niet meegerekend van Flash/Java.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan