Waarom herkent BIOS mijn harde schijf niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvmaster

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2011
Hallo allemaal!

In de eerste plaats hier zijn mijn specs;

Laptop: Fujitsu Siemens Esprimo V5535 Mobille
Bios: Phoenix versie 1.13
Harde schijf: SATA Fujitsu MHW2120BH (serial no: M22TT7A2EG18)
Mobo: SIS geïntegreerd
Processor: Intel Celeron M 550

Ik weet dat het niet meer de beste laptop is maar ik wil toch proberen of ik hem weer aan de praat krijg. Het probleem is dat mijn bios mijn geïntegreerde harde schijf niet herkent. Dus het eerste wat ik probeerde was om mijn bios te flashen dit had geen effect. Heb ook de standaardwaardes herstelt van mijn bios maar dat hielp ook niet. Tweede dat ik heb geprobeerd is om erachter te komen of mij HD kapot is d.m.v. een diagnose programma te installeren van de website van Fujitsu en de HD kwam door de test. Voor de zekerheid heb ik ook seagate er op los gelaten en daar kwam mijn HD ook door de test. Het derde wat ik probeerde was het gebruiken van een ubuntu live cd, en ik kwam tot de conclusie dat mijn harde schijf wordt herkend en dat ik zelfs partities kan maken met de partitie-verdeler Gparted!

Dus als mijn HD niet stuk is en word herkent in de linux live cd waarom herkent BIOS mijn harde schijf dan niet???

P.S. Ik heb geen besturingssysteem om mee te werken dus alleen de ubuntu live cd!

Alvast bedankt voor alle hulp :thumb:

John

Laatst bewerkt:
Hey hallo,

Bedankt voor je reactie.

Het is de originele harde schijf die al in de laptop zat. En waar die programma's op testen? Geen idee eigenlijk sowieso de health s.m.a.r.t status d8 ik maar ga er wel van uit dat de HD niet kapot is na twee testen.

Hoe kan het dan dat ie het na verloop van tijd niet meer deed? je deed hem aan en hij herkende hem niet meer? en was de hardeschijf bijna vol? want soms krijg je leesfouten bij volle hardeschijven. Ook is het mogelijk dat het aan je bios ligt. In dit geval kun je de bios ook upgraden Dit is gevaarlijk!!!

Nou het eerste waar ik aan merkte dat hij het niet meer goed deed was dat ik hem aanzette maar ik kreeg geen beeld maar het groene lampje brandde wel. Dus iedere keer als ik nu beeld wil krijgen en dat ie ook daadwerkelijk wat doet moet ik hem circa 4x aan en uit zetten. En als ik beeld heb staat er ''no operating system found'' dus heb ik geprobeerd om windows vista te herinstalleren maar dat werkte niet omdat vista het volgende aangaf: ''Windows is unaible to find a system volumethat meets its criteria for installation'' en als ik in de BIOS ga zie ik dus dat er geen harde schijf wordt herkend. Deze HD heb ik inmiddels helemaal gewist met de ubuntu live cd. En wat betreft mijn BIOS heb ik deze al geflasht naar de meest recente versie op de website van Fujitsu. Deze BIOS is nog steeds erg beperkt dus is er ook nog een andere manier om je BIOS echt te upgraden zeg maar?

Heb hem uiteindelijk helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet! Niets hielp, ben er wel achter gekomen dat mijn hard disk het wel doet op een andere pc! Dus denk dat het mijn moederbord was die gewoon naar de eeuwige jachtvelden was!

Thx iig!

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan