Waarom is de kwaliteit van mijn beeldscherm zo laag??

Status
Niet open voor verdere reacties.

agaroud9

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2007
Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een nieuwe laptop: een HP af120nd. Deze laptop heb ik sinds een paar dagen, nadat mijn oude laptop (een HP Pavilion G6 2051 sd) gestolen is vanwege een woninginbraak bij ons. Mijn oog is gevallen op de af120nd, omdat het precies voldoet aan wat ik wilde: gewoon een laptop voor school en privézaken.

Nu ben ik toch niet helemaal tevreden, want van wat ik tot zover opmerk is dat deze laptop qua resolutie een stuk minder is dan mijn vorige laptop. Dit vind ik heel vreemd, gezien het beeldscherm exact hetzelfde is als die van mijn oude HP-laptop. Ik heb de specificaties van beide laptops er eens bij gepakt:

Beeldscherm af120nd

Schermdiagonaal: 15,6 inch
Beeldkwaliteit: HD Ready (720p)
Resolutie: 1366 x 768 pixels
Touchscreen: Nee
Schermcoating: Glanzend
Schermtype: TN paneel

Beeldscherm Pavilion G6 2051 sd

Schermdiagonaal: 15,6 inch
Beeldkwaliteit: HD Ready (720p)
Resolutie: 1366 x 768 pixels
Touchscreen: Nee
Schermcoating: Glanzend
Schermtype: TN paneel

Hetgeen waar ze wel in verschillen is de videokaart. Mijn nieuwe laptop heeft een AMD Radeon R5 - videokaart en mijn oude laptop had een AMD Radeon HD 7660G + 7670M. Ik heb van beiden videokaarten wat research gedaan en het verschil zou niet zo groot moeten zijn. Mijn nieuwe laptop produceert overduidelijk minder felle kleuren en een minder scherp beeld. Ik heb vandaag wat foto's van mijn Samsung Galaxy S6 edge via een USB-kabeltje overgezet naar mijn nieuwe laptop en de kwaliteit van de foto's was echt veel minder dan wanneer ik de foto's overzette naar mijn oude laptop. Met name de kleuren dus die veel minder rijk ogen dan op de Pavilion G6.

Ik heb echt geen idee waar het aan ligt mensen. Zoals gezegd, de laptop is nog hartstikke nieuw..heb hem pas sinds een paar dagen. Wat kan het probleem zijn? De oude laptop was overigens een Windows 7 en ik heb nu een Windows 10. Ik weet niet of dat nog iets kan uitmaken. Iemand raad? :confused:

Hallo, Het is inderdaad vaak een driver probleem. Probeer de laatste te vinden.
Een grafisch stuurprogramma staat vaak toe om tussen Snelheid en Kwaliteit te schuiven. Het beeld goed afstellen met kalibreren of de schuifbalken van kleur, helderheid en contrast.
Controleer in het stuurprogramma de resolutie, aanbevolen verversingsfrequentie en ook het aantal kleuren bijvoorbeeld 32 bits kleuren in plaats van 24 bits. Bij sommige winkels kan je producten terugbrengen wanneer het niet is zoals het hoort en vrijwel altijd als het niet doet wat je er van zou kunnen verwachten. Dat is consumentenrecht. Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan