waarom is mijn internet zo traag?

Status
Niet open voor verdere reacties.

schiedam1972

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Hallo,

Ik heb draadloos internet via Orange via een USB dongle. Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe pc en ik was in de veronderstelling dat dat de snelheid van mijn verbinding wel zou verbeteren. Hieronder de configuratie van mijn pc:

Intel Duo Core 2 E6600 2.4gh
Asus p5b deluxe Wifi AP mobo
3 x 250Gb Samsung 2504c harde schijf (raid0-configuratie)
2Gb werkgeheugen
Nvidia 8800GTS 320MB videokaart
Windows XP Pro

Nu heb ik de afgelopen week meerdere malen mijn pc opnieuw geinstalleerd. Vista Ultimate met een IDE configuratie, raid5 configuratie en raid0. Ik heb toch maar weer besloten om XP er op te gooien. Ik zat telkens zo rond de 1MB p/sec als ik 100Mb download bij bbned speedtest. Ik heb een keer bij een configuratie 1.6MB p/sec gehad met downloaden van 100MB. Nu ik weer XP er op heb staan, zit ik op 400kb/sec!!!!
Ik begrijp er nix van.

Mijn USB dongle is van het merk Sagem. Bij de software van de Mobo zit ook driver bij voor voor een Realtek USB Wlan Interface controller. Kan ik daar ook mijn draadloos internet mee instellen of moet ik daar speciaal een USB dongle voor halen van het merk Realtek. Het lukt me in ieder geval niet om internet in te stellen met de Realtek controller en de Sagem usb dongle.

Kan iemand me svp helpen mijn internet te optimaliseren?

Alvast bedankt.

Mvg, Marco

(afgezien van je USB dongle) zeggen je systeemspecificaties en OS natuurlijk helemaal niets over de internetsnelheid. Die is gewoon afhankelijk van het soort abonnement dat je hebt bij je provider.

dan is het gewoon even een kwestie van tellen.
1 megabit = 1024 kilobit = 1024 * 1024 bit
1 megaByte = 8 megabit

Let ook op de hoofd en kleine letters van Byte en bit

zo komt het dus dat een 4Mb abonnement (megabit dus) overeenkomt met een downloadsnelheid van maximaal 4096/8=512 KB/s. En zo dus verder....

1Mb = 128 kb/s
2Mb = 256 kb/s
4Mb = 512 kb/s
8Mb = 1024 kb/s
10Mb = 1280kb/s
20Mb = 2560kb/s

Dat neemt niet weg dat af en toe en piekje of dalletje kan optreden, waardoor het lijkt alsof het allemaal veel sneller/langzamer gaat.

Kijk dus eerst eens naar je abonnement. Wat voor abo heb je?

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een 20MB abo van Orange (nu Orange). Normaal zat ik qua snelheid rond de 8MB. Ik heb ook een keer rond de 15MB gezeten qua snelheid alleen weet ik niet meer hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.

Gisteren heb ik XP Pro op mijn pc geinstalleerd en zit ik opeens rond de 4MB. De systeemspecs zeggen idd niets over de snelheid, maar ik heb wel gemerkt dat verschillende configuraties van mijn pc invloed hebben op de snelheid van mijn internetverbinding.

Wat kan ik het beste doen om mijn internetsnelheid op peil te krijgen?

Mvg, marco

nouja, je hebt een draadloos systeem... ik zou eens beginnen om dat te beveiligen, zodat je buren niet meer (al dan niet met opzet) gebruik kunnen maken van jou signaal.
Verder kan je in mijn beleving niet zo heel veel doen aan je internetsnelheid.

Kijk je misschien ook TV via diezelfde verbinding? Digitale TV neemt ongeveer 10Mb van de bandbreedte in beslag. Als je dus gelijktijdig je pc en tv gebruikt, kan het dus zijn dat de bandbreedte beschikbaar voor internet op je pc wat afgeknepen wordt.

Hoi Madmuppet,

Thanks voor de reactie. Ik heb een beveiligde draadloze verbinding via een WEP sleutel.
Verder kijk ik niet TV met de zelfde verbinding. Ik heb contact opgenomen met Orange. Zij gaven aan dat er veel ruis zat tussen de telefoonaansluiting en de livebox. Ik heb toen een andere kabel aangesloten. Nu zit mijn snelheid weer op circa 8MB. Hoe ik het een paar weken geleden voor elkaar heb gekregen om de 15MB te halen weet ik helaas nog steeds niet. Ik moet me er helaas maar bij neer leggen denk ik.

Mvg, Marco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan