Waarom is PC zo traag bij het maken van een Backup?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Mensen,

Op de PC van een vriendin van me heb ik gisteren een Backup moeten terugzetten.
De PC draait op WiFi en de Backup staat op een externe HDD.
Maar de Backup (gemaakt met TeraByte Drive Image v3.53) is onder normale omstandigheden vele keren sneller. (Ong. 15 minuten)
Nu is zij tijdelijk in een herstellingsoord en maakt zij gebruik van Wifi.

Wat ik me afvraag:
De extern HDD is dmv een USB kabeltje direct verbonden met haar PC
Het terugzetten van een Backup heeft toch niets te maken met het draaien op WiFi ?

En toch..... zó traag. (duurde zeker 50 minuten)

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Nee dat heeft niks met wifi te maken.
Maar met de overdracht van hdd naar hdd en de usb kabel/aansluiting.
zie hieronder het verschil van usb:
De snelheid van USB kabels

Dan wat betreft de snelheid. Deze staat altijd vermeld op de verpakking van de kabel. Ook hier zijn weer verschillende varianten:

USB 1.0 vind je alleen nog op de allereerste USB kabels. Dit zorgt voor een datasnelheid tot 1,5 Mb/s.
USB 1.1 is min of meer de standaard, met een snelheid tot 12 Mb/s.
USB 2.0 is nóg sneller, namelijk tot 480 Mb/s.
USB 3.0 is één van de snelste, namelijk tot 5 Gb/s.
De laatste variant is USB 3.1 met een datasnelheid tot 10 Gb/s.

Je ziet: hoe hoger het getal, hoe hoger de datasnelheid. Dit is een belangrijk aspect bij de aanschaf van een nieuwe USB kabel.

en dan komt de schrijfsnelheid van de hdd ook nog eens om de hoek kijken.
 
Is dat wel een USB 3.0 poort en USB 3.0 kabel?
 
Ik gebruik Easeus Todo en ook daar valt mij op dat het terugzetten van een systembackup vele malen meer tijd kost dan het maken van een systembackup.
Ik vermoed dat er bij het terugzetten van een systembackup veel zaken gecontroleerd moeten worden en dat het daarom veel tijd kost.
 
Is dat niet omdat de wijze van back-up kan verschillen? Ik lees begrippen als SmartSector, beschadigde sectoren negeren en VSS-backup uitvoeren. Ook comprimeren en versleutelen kunnen extra tijd kosten.
 
Ik vind het eigenlijk best wel snel! En dat het maken van een backup veel sneller gaat: dat programma maakt gebruik van 'incremental backup', zij noemen het 'backup changed data'.
Dat wil zeggen dat alleen dát wordt gebackupped wat nieuw is ten opzichte van de vorige backup. Bij het restoren (terugzetten) wordt alles teruggezet, wat dus veel meer data is.
 
Als ik weer eens bij haar ben zal ik nakijken in wat voor poort de kabel zit, en welk type kabel ze gebruikt.
 
Terugzetten van een back-up kan wel een ½ tot een uur duren afhankelijk waar vanaf, v.a. een externe schijf miss. wel nog langer.
 
Hallo Lange Pier

Klopt, ondanks dat TeraByte Drive Image for Windows v.3.55 over het algemeen zeer snel is.
 
Maakt echt geen ... uit met welk progje dat doet, gebruikte eerst Aomei maar die gaf af en toe een BSOD en nu Disk Master Free die het wel goed doet maar er zijn er wel meer, sommige gratis.

Maken gaat redelijk snel maar terugzetten duurt even, ik gebruik de incrementele optie, dien je eerst een image te maken en een scheduler in te stallen, maken van de image duurt nog geen kwartier.
 
Hallo Lange Pier

Op mijn eigen PC het ik dus naar alle tevredenheid TeraByte Image for Windows draaien/

Een Backup van 97Gb (Netto) zet hij terug in 2,5 minuten. Dus wat wil je nog meer? Ik gebruik hierbij wel een USB3 poort en USB3 kabeltje
 
Op mijn eigen PC het ik dus naar alle tevredenheid TeraByte Image for Windows draaien/

Een Backup van 97Gb (Netto) zet hij terug in 2,5 minuten. Dus wat wil je nog meer? Ik gebruik hierbij wel een USB3 poort en USB3 kabeltje

Dat begrijp ik niet. Hoe kan dat zo snel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan