Waarom regelmatig '1 lange piep en 3 korte' en herstart nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Monday

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2022
Berichten
8
Beste mensen,

Ik stuit op het volgende met enige regelmaat voorkomende probleem op mijn pc. Heeft iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden?

Het gaat om het volgende: Bij het opstarten krijg ik geregeld niet de bekende korte piep te horen (ten teken dat het oké is), maar 1 lange en 3 korte piepjes (na googelen zie ik dat dit zou wijzen op een zogeheten AGP-error). Herstarten via de resetknop doet de pc doorgaans weer normaal opstarten.

Een systeemscan (SFC) levert de volgende melding op: zie screenshot. Hierin wordt verwezen naar een logbestand: zie bijlage.

Mijn monitor is via een hdmi-kabel verbonden met de systeemkast.
Systeeminformatie is eveneens toegevoegd.

Benieuwd of iemand de oplossing weet.
In elk geval, bedankt voor de moeite!
 

Bijlagen

  • screenshot SFC.jpg
    screenshot SFC.jpg
    34,5 KB · Weergaven: 23
  • CBS-log.docx
    125,5 KB · Weergaven: 7
  • Systeeminformatie.jpg
    Systeeminformatie.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 26
Heb je je grafische kaart er al eens uitgehaald en weer terug gestopt zodat deze goed op z'n plek zit?
Zoja dan kan er een probleem met die kaart zijn.
Bijvoorbeeld een heel kleine breuk die in de weg zit zolang de kaart koud is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kaart al eens 'aangeduwd', maar ik had niet de indruk dat hij los zat of zo. Ben wel iemand die over een drempel heen moet om zelf met hardware aan de gang te gaan. Ben niet bepaald een it'er.
Overigens, het systeem dateert van 2010, dus dat er op een gegeven moment iets hapert, lijkt me niet zo verwonderlijk. Voor de rest draait de pc nog steeds als een tierelier.
Wel opvallend is die melding (sfc). Kennelijk moet er toch 'iets gerepareerd' worden door het systeem en slaagt het daar telkens in. De pc kan dan weer zomaar 2 weken ongestoord draaien, en dan is er toch ineens weer bij het opstarten weer die '1 lange en 3 korte pieps'.
Zou idd die grafische kaart kunnen zijn. Info over deze kaart toegevoegd.
 

Bijlagen

  • GRAFISCHE KAART.docx
    24,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Dank je.
Zodra ik weer meer tijd heb, loop ik dat na.
Gezien de leeftijd
van de pc (augustus 2010), houd ik ook een nieuwe pc in overweging.
 
Goedemorgen,
het is goed mogelijk dat er een spanningprobleem is. Ik zie dat er nogal wat USB apparatuur aangesloten is. Afhankelijk van het verloop van het opstarten kan er een spanningdip ontstaan waardoor geheugen of processor onvoldoende kan leveren of de startschijf te langzaam opstart. Het probleem is nu dat er onvoldoende bekend is over welke component te weinig stroom krijgt of te veel stroom vraagt. Probeer een volgende keer eens met het afkoppelen van extra USB-apparaten en niet via een reset (hogere stroomstoot) maar met een normale start te beginnen.
 
Pc start vandaag probleemloos op; gewoon met de 2 externe schijven en printer aangesloten. Wel viel me op dat na de opstart 'het systeem' zelf een reparatie (fix) uitvoerde van de C-schijf. Vervolgens probleemloze opstart.
Tot nu toe denk ik dat eerstgenoemde diagnose ('een kleine breuk in de grafische kaart die in de weg zit zolang de kaart koud is') het meest waarschijnlijk is. De afwijkende 'piepen' deden zich namelijk voor nadat de pc een paar dagen niet was gebruikt.
Heb kwestie voorlopig als opgelost aangemerkt.
Nogmaals, dank voor jullie bijdragen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan