waarom staat er dat ik maar 800MHZ heb terwijl het eigenlyk 1000MHZ is ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
QUOTE van Alternate:
De opbouw van deze geheugenmodules is volledig identiek. Beide zijn voorzien van geheugenchips uit eenzelfde productie-serie, wat uiteraard een betere compatibiliteit oplevert dan twee losse modules. De capaciteit bedraagt in totaal 2048 MB en ze zijn geschikt voor systemen met een DDR2 geheugenbus van 1000 MHz.

Kennelijk gaat de bus van je moederbord niet verder dan 800 MHz.
Of kun je dit nog aanpassen in je bios?

Laatst bewerkt:
In bios aanpassen:
CAS Latency (CL) 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 5
RAS-Precharge-Time (tRP) 5
Row-Active-Time (tRAS) 15
daarna zou het op 1000 moeten draaien, mits; zie bericht hierboven.

Heel officieel gaat de chipset niet verder dan 800mhz, als je dus alles op 'auto' hebt staan komt het geheugen niet verder dan die 800mhz.
Asus heeft echter een voorziening getroffen waardoor je het geheugen sneller kunt laten werken, je zal de frequentie handmatig in de bios moeten instellen. (dat heeft dus niet te maken met de CL e.d.)
Zie hiervoor je handleiding van je moederbord.

Ik moet bij teruglezing van mijn eigen bericht erkennen dat ik één kleinigheid vergeten ben te vermelden / vergeten mee te kopieren, die staat in het bios direct boven de genoemde waarden en is idd. de 1e waarde die veranderd moet worden: de Dram frequency. Die moet idd. van automatisch naar 1000. Hetgeen hierboven staat moet ik toch nuanceren want de door mij geplaatste waardes hebben alles met de snelheid en stabiliteit van het systeem te maken. Als je CAS, RAW en ROW waardes niet verandert nadat je de Dram frequency hebt aangepast naar 1000, heb je theoretisch al een blauw scherm te pakken binnen Windows voordat je ook maar even met je ogen kunt knipperen. Die waardes zijn expliciet door de fabrikant van het geheugen (G.E.I.L.) aanbevolen voor dít type geheugen en hebben dientengevolge alles van doen met de snelheid van de reepjes.

Laatst bewerkt:
hey,

Beankt voor jullie reacties.

mijn moederbord is Asus P5K.
Waar moet ik dan in bios instellen dat het op 1000 MHZ (Op welke knop moet ik drukken bij het opstarten ?) gaat draaien want ik had deze geheugen speciaal gekoct omdat ze snel waren.

Laatst bewerkt:
Del toets, waarna je de Setup = bios binnenkomt en dan in het bios de Dram frequency naar 1000 aanpassen en daar direct onder de waarde automatic veranderen naar manuel en dan kun je de Cas-Ras-Ras-Row instellen. Bios weer verlaten met F10 (Save and Exit)

Laatst bewerkt:
hey,

ik wil je graag de 2 foto's laten zien die ik net eb genomen en ik wil oren of ik et goed heb gedaan. Maar ik kan ze hier niet importeren ? ze zijn te groot.

Plak de foto's in Powerpoint zodat ze op het Powerpoint scherm passen. Daarna bewaren als JPG en ze passen hier op de Helpmij.

Ik had nog een aanvulling voor je:

eenmaal in het bios, zie je bovenin de tab Advanced. Daar ga je met de rechter cursor naar toe.
Vervolgens Enter je het onder die tab zittende:
Jumper Free Configuration.
Daar aangekomen zie je staan:
Dram frequency, die staat nu (wellicht) nog op automatic maar die mag je veranderen naar 1000.
Daaronder zie je vervolgens staan: Dram Timing Control. Ook die staat op automatic en die verander je naar manuel.
Vervolgens verschijnen daaronder de Cas-Ras-Ras-Row invoervelden die je instelt zoals ik al eerder aangaf.

hey,

dit is wat ik gedaan eb volgens jou stappen klopt het nu allemaal ?

1.jpg

2.jpg

ik kon niet instellen op 1000 maar alleen op 1067 of die van 889

Maar wat ik nog niet snap is wat je met Cas-Ras-Ras-Row bedoeld ? ik heb hierboven gelezen maar snap niet wat dat inhoudt ?

Laatst bewerkt:
Oeps,
ik vraag mij af of je een bios flash nodig hebt, want de geheugensnelheid van 1000 ontbreekt bij jou. (Ik durf / kan niet zeggen óf een biosflash je de keuzemogelijkheid van 1000 Mhz gaat opleveren)
Het toeval wil dat ook ik een P5K heb (P5K-E wifi AP) en in mijn bios heb ik wél de keuze van 1000 Mhz en jij hebt 'm niet.
Kijk welke biosversie jij hebt. In de tussentijd kun je bekijken wat je systeem doet. Draait het stabiel? Mooi, lekker laten zo, draait het niet stabiel, dan nadere actie.

Op de Asussite staat voor jouw moederbord het volgende:

Version 0704 2007/11/13 update
Description Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

Redelijk recent dus, 13 november 2007.
Er is zelfs nog een update van 30 november, maar da's een Beta versie, die zou ik sowieso niet nemen.
Kijk eerst eens of je systeem met de huidige instellingen stabiel draait en blijft draaien.

Enne, wees gerust, echt risico's heb je niet genomen met de zojuist doorgevoerde wijzigingen. Wordt het systeem instabiel, verander de waardes dan weer terug. Daarmee is je vraag / probleem weliswaar niet opgelost, maar heb je wel weer een stabiel systeem.

Laatst bewerkt door een moderator:
hey,

jah hij draait goed alles doet het gewoon windows media player staat aan en nog een paar spelletjes en firefox staat open. Nee nergens last van is gewoon stabiel.

maar waar kan ik nu controleren of dat die ook echt op 1000MHZ draait ? in everest staat nog steeds 800 :confused:

ik heb waarschhanlijk gewoon de standaard versie van mijn bios, ik had het al is geprobeert te updaten maar dat koste geld. Maar ik ga nu is op dat link van jou kijken.

In ieder geval heel erg bedankt voor jou hulp. :thumb:

Naamloos.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de machine aanzet, zie je kort in beeld de geheugensnelheid staan. Dáár check je dus of het geheugen idd. op 1000 Mhz draait.Biosflashen kost geld? Nee, bij Asus kun je gewoon die update gratis binnenhalen, maar ik zou er even mee wachten. Niet zelden mislukt een biosflash en dan ben je in de aap gelogeerd. Blijft het systeem een week of twee stabiel draaien én zie je bij de opstart dat het geheugen op 1000 Mhz draait, dan lekker alles laten zoals het nú is.

[edit] Zag zojuist jouw laatste bericht. Je bios is idd. verouderd, maar dat hóeft geen probleem te zijn. [end edit]

Laatst bewerkt:
hey,

als ik de bios nu update moet ik dan de geheugensnelheid opnieuw instellen ?

Dat is een goede vraag, dat weet ik niet zeker, maar mijn advies blijft:
áls je bij de opstart van je pc ziet dat het geheugen op 1000 Mhz draait én je pc is stabiel, dan helemaal géén actie ondernemen.

hey,

Ik heb net de pc 2x opnieuw gestart maar er komt totaal nix te staan wat met geheugen te maken heeft :confused: maar waarschijnlijk zal die wel op 1000 MHZ draaien.

Dat linkje waar je over schreef en dacht dat ik het geplaatst had, betreft een link die in de tekstvelden van Asus staat bij de biosupdate voor jouw moederbord. Vergeet dat linkje!

Wil je echt naar de downloadsectie voor jouw moederbord, dan moet je hier zijn. Daar vul je achtereenvolgens in:

Products: motherbords,
Series: 775
Models: Pk5

vervolgens kom je bij de juiste downloadpagina.

Dat je tijdens de opstart geen geheugensnelheis ziet. kán veroorzaakt worden doordat die melding in het bios is uitgeschakeld, dan wel je hebt een zo allemachtig snelle pc, dat het scherm voorbij is voordat je het kunt lezen.

Laatst bewerkt:
Niet doen!
Eerst afwachten of je systeem goed draait en áls dat zo is, niets doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan