Waarom vervormt de URL van een hyperlink na saven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDN111

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Hallo iedereen,

Om een volgnummer in een Excelsheet te laten fungeren als hyperlink gebruik ik de hiernavolgende code in een macro:

Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=ActiveCell, Address:=cAddress

Om het volgnummer om te vormen tot hyperlink activeer ik eerst de sheet, dan de cel met het volgnummer en tenslotte lanceer ik de macro met de code. cAddress is een variabele die de URL bevat.

Dat blijkt goed te werken zolang ik het Excelbestand niet save. Als ik de "Edit hyperlink" dialog box open staat de URL er netjes in. Zie Voor-Saven.jpg.

Als het het Excelbestand save, dan werkt het niet meer. Als men op de hyperlink klikt dan verschijnt er een foutmelding dat het Adres ongeldig is. Als we dan gaan kijken naar de "Edit hyperlink" dialog box, dan blijkt de URL helemaal anders te zijn. Zie Na-Saven.jpg.

Weet iemand daar de oorzaak van en hoe ik dat kan verhelpen?

Alvast bedankt !
MDN111.

Bijlagen

• Voor-Saven.JPG
    Voor-Saven.JPG
    39,6 KB · Weergaven: 46
  • Na-Saven.JPG
    Na-Saven.JPG
    38,6 KB · Weergaven: 31
Bedankt voor de reactie !

Het heeft inderdaad iets met de absolute en relatieve path te maken, maar de link naar http://office.microsoft.com/nl-nl/wo...900411043.aspx is niet echt bruikbaar. Daar staat in dat je in een document een "hyperlink base" kan definiëren. Dat wist ik reeds en ik ben er in feite geen voorstander van want het beperkt de mogelijkheden.

Dat het iets met de absolute en relatieve path te maken heeft, is inmiddels gebleken uit een test die ik gedaan heb. Als ik de variabele cAddress de waarde van de absolute path geef, dan heb ik het aangehaalde probleem. Als ik echter aan de variabele cAddress de waarde van de relatieve path toeken, dan blijkt het te werken.

Groeten,
MDN111.

Laatst bewerkt:
Hallo,

In afwachting van een antwoord ben ik ook nog verder op zoek gegaan en het blijkt dat er nogal wat mensen zijn die ook met dit probleem opgescheept zitten (of zaten). Uiteindelijk heb ik een site gevonden die tot een oplossing heeft geleid:

http://jsbi.blogspot.com/2007/04/excel-tip-how-to-insert-hyperlinks-in.html

Als je dat allemaal leest dan blijkt Excel op een vreemde manier om te gaan met hyperlinks. Het zal allemaal wel z'n doel hebben maar het nut ervan ontgaat me (maar dat is te wijten aan mijn eigen te geringe kennis). Uiteindelijk heb ik m'n probleem kunnen oplossen door de volgende code in de werkbook te zetten:

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
  'Dit verhindert Excel van het omzetten van absolute naar relatieve path.
  Application.DefaultWebOptions.UpdateLinksOnSave = False
End Sub

Groeten,
MDN111.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan