Waarom werkt maar 1 CPU?

Status
Niet open voor verdere reacties.

St17

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Berichten
79
Hallo,

Ik heb een Dual Core Intel Pentium processor met een kloksnelheid van 3000mhz. Het besturingsprogramma is Windows Vista basic. De computer is alleen vanaf het begin al enorm traag. Ik dacht eerst dat dit kwam door alle leuke frutsels van Vista maar volgens mij is dit het niet. Ik zag namelijk via Everest Home Edition dat maar 1 cpu het doet. Dit terwijl er toch 2 het horen te doen? Ik heb een afbeelding bijgevoegd om het te verduidelijken. Mijn vraag is dus als het volgt: Werkt maar 1 processor van de dual core?
 

Bijlagen

  • CPU.JPG
    CPU.JPG
    56 KB · Weergaven: 78
Hallo St17,

Heb je PC Wizard al geinstalleerd? Zo ja, kun je even een screenshot van je cpu gegevens kunnen plaatsen?
Hoe oud is die processor?
Waar heb je hem gekocht, was ie 2ehands?

Ik denk dat er 1 core kapot is, normaal zouden ze bij een dual core alle twee moeten doen.
Misschien staat er in je bios 1 core uitgeschakeld...
 
Dag Tmol en Ronald,

Excuses voor de vertraging, maar ik ben nu weer aanwezig op de betreffende computer. Ik heb pc Wizzard geinstalleerd en deze geeft netjes 2 cores weer (zie afbeelding 1). Toch moet er ergens iets mis zijn. Mijn 4 jaar oude laptop werkt sneller dan deze computer die 1 jaar oud is. De verdere gegevens staan in de 2e afbeelding.

De vraag wordt dus een stuk onduidelijker, dat begrijp ik maar heeft iemand een idee waarom de computer zo langzaam is. Voor alle duidelijkheid hij is dit dus al vanaf het begin.
 

Bijlagen

  • PC Wizard 2008.jpg
    PC Wizard 2008.jpg
    56,7 KB · Weergaven: 69
  • Systeem.jpg
    Systeem.jpg
    39,4 KB · Weergaven: 66
Dag Tmol en Ronald,

Excuses voor de vertraging, maar ik ben nu weer aanwezig op de betreffende computer. Ik heb pc Wizzard geinstalleerd en deze geeft netjes 2 cores weer (zie afbeelding 1). Toch moet er ergens iets mis zijn. Mijn 4 jaar oude laptop werkt sneller dan deze computer die 1 jaar oud is. De verdere gegevens staan in de 2e afbeelding.

De vraag wordt dus een stuk onduidelijker, dat begrijp ik maar heeft iemand een idee waarom de computer zo langzaam is. Voor alle duidelijkheid hij is dit dus al vanaf het begin.

Dit wordt inderdaad wel apart zo.
Wat ik wel zie is dat je verschrikkelijk weinig ram geheugen hebt, maar 1024 mb. Dat is het absolute minimum voor Vista, als ik jou was zou ik er 2GB bijplaatsen...
 
Zoals eerder gezegd is Everest flink verouderd en biedt dus misschien geen ondersteuning wat betreft het herkennen van dual cores of specifiek Pentium D modellen.
Als je even je moederbord kunt vermelden (kun je ook met Pc wizard vinden) kunnen we even kijken welk RAM geheugen je nodig hebt, dit zou al een flinke verbetering opleveren. Ik geloof niet dat er wat mis is met je processor, aangezien Pc wizard aangeeft dat alle cores actief zijn.

Je vier jaar oude laptop draait waarschijnlijk op XP, en die kan met veel minder RAM geheugen al goed werken, dus daarom kan ie sneller zijn.
 
Beste Ronald89,

Ik heb de gegevens van mijn moederbord toegevoegd als bijlage. Daarnaast heb ik even een andere afbeelding toegevoegd. Daar staat dat ik minder ram heb. Kan het zijn dat een gedeelte van mijn werkgeheugen wordt gebruikt voor het videogeheugen?
 

Bijlagen

  • moederbord.jpg
    moederbord.jpg
    38,1 KB · Weergaven: 65
  • Systeem2.jpg
    Systeem2.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 61
Beste Ronald89,

Ik heb de gegevens van mijn moederbord toegevoegd als bijlage. Daarnaast heb ik even een andere afbeelding toegevoegd. Daar staat dat ik minder ram heb. Kan het zijn dat een gedeelte van mijn werkgeheugen wordt gebruikt voor het videogeheugen?


De traagheid ligt aan twee dingen: het gebrek aan een normale videokaart en veels te weinig RAM geheugen.
Dat levert dus ook de prestatiescore van 2.1 op, dat is echt verbazingwekkend laag.
Zelfs mijn laptop heeft een score van 3.3, mijn desktop hangt tussen de 4.9 en 5.1 (wisselt elke keer :p)

Even terug op jouw situatie, je hebt een on-board videokaart, die gebruikt inderdaad een gedeelte van je RAM geheugen, en voor Vista wordt 2GB aangeraden om soepel te werken, maar jij hebt effectief maar 767 mb RAM.
Heel veel mensen met minder dan 1GB ramgeheugen klagen over traagheid.

Packard Bell noemt je moederbord Reno, dit zou hem moeten zijn: http://support.packardbell.com/nl/item/index.php?i=spec_motherboard_reno

Blijkt dat dit moederbord 2 slots voor RAM geheugen op DDR2 667 MHz heeft. Je zou deze kunnen nemen, goedkoop en een goed merk: http://www.alternate.nl/html/produc.../?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-667

Een aparte videokaart bijkopen is niet persé nodig, alleen als je spelletjes speelt. Mocht je het willen, je moederbord beschikt over 2 PCI sloten waar je een videokaart op aan kunt sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Dag Ronald,

Ik ben het met je eens dat er te weinig werkgeheugen inzit. Nu heb ik daar alleen een vraag over, mag je wel 1 werkgeheugen van 1 gb. hebben en 1 van 2gb. ? Ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat het alleen van dezelfde hoeveelheid mag zijn dus 2x 1gb. of 2 x 2gb.
Daarnaast nog een vraag, maakt het veel verschil of er 4gb. werkgeheugen(2x 2g.) in zit of 3 gb.(1x2gb +1x1gb.)werkgeheugen?

Ik wil je trouwens zeggen dat ik je beantwoording zeer prettig vind. Hier heb ik echt wat aan!
 
Laatst bewerkt:
Dag Ronald,

Ik ben het met je eens dat er te weinig werkgeheugen inzit. Nu heb ik daar alleen een vraag over, mag je wel 1 werkgeheugen van 1 gb. hebben en 1 van 2gb. ? Ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat het alleen van dezelfde hoeveelheid mag zijn dus 2x 1gb. of 2 x 2gb.
Daarnaast nog een vraag, maakt het veel verschil of er 4gb. werkgeheugen(2x 2g.) in zit of 3 gb.(1x2gb +1x1gb.)werkgeheugen?

Ik wil je trouwens tot op melden dat ik je beantwoordin zeer prettig vind. Hier heb ik echt wat aan.

Ik weet niet wie het ooit verzonnen heeft wat je net zegt, maar het maakt echt niet uit of je 1 strookje van 2 GB en 1 strookje van 1GB gebruikt.
Wat wel uitmaakt is de snelheid van het geheugen, maar jouw moederbord ondersteunt tot 667 MHz RAM geheugen en ik heb je ook een link gegeven naar een strookje 667 MHz. Daar hoef je je geen zorgen over te maken in ieder geval.

Voor de hoeveelheid RAM geheugen is het voldoende als je er 2 GB bijkoopt. Wat het namelijk met Vista is: Vista kan maar 3,25 GB maximaal herkennen. Al prop je er 8 GB in, hij zal toch maar 3,25 GB kunnen gebruiken.
Nu ga je die 0,25 GB toch niet merken, dus kun je net zo goed totaal 3GB hebben, dat is meer dan voldoende voor Vista home basic.

En geen dank hoor, vind het leuk :D
 
Dag Ronald,

Bedankt voor de hulp nogmaals. Computers zijn zeker leuk maar soms kom je er gewoon even niet uit. Gelukkig zijn er dan mensen die willen meedenken/meehelpen. Ik koop denk ik het werkgeheugen op de website van alternate van 2gb waarvan je ook de link stuurde.

Groeten Thomas
 
Hallo Thomas,

Computers zijn af en toe inderdaad knap lastig.
Gelukkig zijn we er nu uit! Succes en als je nog vragen hebt weet je me te vinden.
 
Ik weet niet wie het ooit verzonnen heeft wat je net zegt, maar het maakt echt niet uit of je 1 strookje van 2 GB en 1 strookje van 1GB gebruikt.


ik denk dat hij bedoelt te zeggen dat sommige computers niet 2gb geheugen in 1 slot aankunnen. met mijn pc bijvoorbeeld... ik heb 4 slots en kan maximaal 4gb geheugen in mijn computer stoppen. en volgens pcwizard enkelt van 1gb per slot
 
ik denk dat hij bedoelt te zeggen dat sommige computers niet 2gb geheugen in 1 slot aankunnen. met mijn pc bijvoorbeeld... ik heb 4 slots en kan maximaal 4gb geheugen in mijn computer stoppen. en volgens pcwizard enkelt van 1gb per slot

Als je goed leest zie je toch dat het anders is. Hij heeft het over het aantal strookjes, niet over de slots. Tevens is de vraag ook al opgelost :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan