• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarom zegt Excel hier TRUE?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Het gaat om het resultaat in het veld logical4. Waarom zegt Excel daar dat de uitkomst TRUE is terwijl de waarde van de cel (het is die cel waar 0,00 € staat) niet kleiner is dan 0?

Die cel met 0,00 € is ingesteld als Currency.

Knipsel.JPG

En je verwacht dat we dat aan dat plaatje kunnen zien?

De functie "And" of in het Nederlands "En" geeft alleen maar waar of onwaar retour.
Als aan de voorwaarden is voldaan zal het met een uitkomst komen als de formule genest is met andere functies.

De functie "And" of in het Nederlands "En" geeft alleen maar waar of onwaar retour.
Als aan de voorwaarden is voldaan zal het met een uitkomst komen als de formule genest is met andere functies.

Ik weet hoe de AND-functie werkt hoor. Het gaat mij alleen om het vierde argument. Ik wil daar controleren of de waarde in de opgegeven cel negatief is. De waarde in die cel is 0,00 EUR, waarom geeft hij voor dat argument als uitkomst TRUE? Moet toch FALSE zijn, vermits 0,00 EUR niet kleiner is dan 0?

Meer info nodig

Zelfde functionaliteit geprobeerd.
Werkt zonder probleem (inderdaad False voor waarde <0).

Heb je in de cel welke je controleerd een getal staan of een formule.
Dit zou mogelijk het probleem kunnen zijn, echter niet zo te reproduceren.

Om je verder te helpen moet je toch even een deel van je sheet posten.

Westy

Een deel posten gaat niet, het gaat hier om financiele informatie.

Maar het resultaat in die cel die 0,00 EUR geeft is inderdaad een formule. Is dat het probleem dan? Wel vreemd, vind ik.

De helpers hebben geen harde gegevens nodig, alleen een voorbeeldbestand met fictieve gegevens wat je sowieso altijd moet plaatsen.

Ik heb het trouwens ook al met de SIGN-functie geprobeerd, maar ook daar zegt hij dat het resultaat -1 is, terwijl dit bij 0, 0 zou moeten zijn. Vreemd...

Is het mogelijk dat de uitkomst van de formule kleiner is dan 0 maar als weergave afgerond wordt op 0 ?
Je zou kunnen proberen om de cel waar de betreffende functie in staat te vervangen door het getal 0

Westy

Een optie is om de voorwaarde te wijzigen naar <= -0,005. Op deze manier heb je een halve cent speling op afrondingen, die hier het probleem kunnen veroorzaken.

Ik ben zelf nog wat aan het vissen geweest.

De cel waar de controle op gebeurt is niet meer dan een balans tussen de cellen ernaast. De cel rechts van 0,00 EUR wordt dus afgetrokken van de cel links ervan. Die getallen (18360,01) zijn op hun beurt dan weer sommen van het resultaat van andere formules. Als ik die SOM-formule veranderd door het getal zelf, werkt de ganse formule wel.

Het komt dus ook niet aan op afronden.

Waarom moeten de helpers vissen of gissen naar jouw probleem.
Maak zoals eerder geschreven een fictief bestandje aan, dan was het vast al opgelost.

Hij geeft aan dat de waarde die uitkomst -0,0000000000363.... is (-3,63... x10-12). Dus technisch gezien negatief.
Oplossing kan zijn, zoals eerder genoemd, de voorwaardelijke opmaak veranderen in I1 <= -0,005

Laatst bewerkt:
Inderdaad, technisch gezien negatief. Alleen begrijp ik totaal niet hoe hij op die waarde kan uitkomen? Die andere formules zijn gewoon SOM-formules, en alles is maar in euro en niet langer dan 2 cijfers achter de komma.

Je ziet het ook als je de formule open klikt. In de argumenten geeft hij correct aan dat H1-J1=0. Toch geeft hij als uitkomst van de ganse formule -3,63...

Daar word ik ook niet veel wijzer uit :D

Ik begrijp er geen snars van. Je geeft hem twee opties (if true en if false) en toch geeft hij als resultaat een derde optie...

Hij geeft je de eerste optie, maar Excel moet heel veel afronden, waardoor er een foutmarge ontstaat. Maskeer de foutmarge door die 0 in je originele formule (plaatje) op -0,005 te zetten. Dat lost het op, en zo hoef je niet langer na te denken over de oorzaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan