Waaron kan ik geen nieuw OS installeren op mijn laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Kat

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
LS,
Ik ben in het bezit van een laptop die al een aantal jaren oud is, waarop win 98 is geinstalleerd. Het merk is FujitsuSiemens. wanneer ik nu de bij geleverde recovery CD er in doe gaat hij wel alles herstellen naar fabrieks optie, maar laat de bestanden gewoon staan .
Nu wou ik een schone installatie doen, dus formateren enz. en dan opnieuw als OS Win ME installeren maar dat gaat schijnbaar niet. Is dit iets wat door FujituSiemens ergens in de bios of id wordt tegen gewerkt of is dit iets anders. Er zal echt wel iemand onder jullie zijn die dit ook wel eerder bij de hand heeft gehad en hier een oplossing voor weet. Ik heb wel gezien met Partition Magic dat er een verborgen partitie op de C schijf staat.
Vrgr B.Kat

De Recovery CD gebruikt de gegevens op die verborgen partitie om te herstellen naar fabrieksinstellingen. Partition Magic heeft bij de installatie de keus gegeven om twee diskettes aan te maken. Heb je die niet, maak ze dan alsnog aan. Diskette 1 is dan bootable, diskette 2 installeert in een Dos-omgving Partition Magic. Dan zou formatteren en partities indelen volgens mij wel moeten lukken.

Hoi,

Is de beoogde versie van WinME een uprgrade of een volledige versie?

En voor je verder gaat worden hier misschien een aantal van je vragen beantwoord onder "Windows-installatie" :http://www.schoonepc.nl/index.html

Suc6.

Laatst bewerkt:
Boeing_737 ,
Inderdaar zoals jij dat beschrijft zou het moeten gelukken maar helaas hij doet het niet.
B.Kat

FunZip,
De Windows ME is een volledige versie met licentie code, ik begrijp ook niet waarom hij niet wil installeren. Ik heb de schijf meerder keren gebruikt op onze ComputerClub om de daar aan wezige computers te installeren. En dat ging altijd probleemloos.
B.Kat

Dit vond ik I figured out that if I hold the end/power button while pushing the reset button I get the boot options screen.
Daarna dus kiezen voor opstarten van cd en je zou moeten kunnen formatteren en installeren.

maestro12,

De laptop staat ingesteld dat hij van de CD moet opstarten. Hij geeft nog wel de melding NTDL ontbreekt, maar dat doet hij ook wanneer ik van een legale win 98 CD probeer op te starten.
B.Kat

Wat lukte er niet? Booten vanaf diskette 1, waarna hij vraagt om diskette 2? Lukt het niet om met PM alle partities te verwijderen en daarna nieuwe in te stellen en die vervolgens te formatteren? Waar ging het precies fout, daar kan ik ook van leren.

Boeing_737,
Het opstarten van de PM diskettes ging goed , maar als ik dat zo verder lees denk ik dat ik zelf de fout gemaakt heb door niet eerst de partitie te verwijderen en dan weer aan te maken en te formateren. Ik had de bestaande partitie alleen maar geformateerd om de schijf leeg te maken en er dan een ander besturingssysteem op te plaatsen.
Verbeter mij wanneer ik het niet goed heb.
Vrgr.B.Kat

maestro12,

De laptop staat ingesteld dat hij van de CD moet opstarten. Hij geeft nog wel de melding NTDL ontbreekt, maar dat doet hij ook wanneer ik van een legale win 98 CD probeer op te starten.
B.Kat

Dat zal dan hoogswaarschijnlijk NTLDR zijn en dat is weer vreemd want die worden niet gebruikt door win98/ME.
Het enige wat ik nu kan bedenken is dat de hidden partitie een NTFS bestandssysteem gebruikt en dat deze bij het opstarten toch geladen wordt.

Ik zou in jouw plaats (je wilt een eventuele blokkade doorbreken) inderdaad alle bestaande partities verwijderen, waarmee je een grote niet toegewezen ruimte op je HD krijgt. Daarmee zijn eventuele blokkades waarschijnlijk wel doorbroken. Vervolgens op één HD twee partities, C en D, C voor het besturingssysteem, D voor data-opslag. Tot slot die twee partities formatteren. En volgens mij kun je daarna Windows ME op partitie C installeren.

Edit: die grote niet toegewezen ruimte zal een paar Mb laten zien die wel gereserveerd zijn, voor de bootsector (MBR).

Laatst bewerkt:
Boeing_737,
Nu zit ik mij te bedenken, dat ik er ook wel Win XP op kan zetten ( de specificaties zijn voldoende) tenminste als ik ME er op krijg. Dan zet ik Win ME er op, op de eerste partitie en XP op de tweede partitie. (zal wel dual boot worden).
Moet in dit geval voor XP de partitie tot NTFS geformateerd worden of kan die ook op Fat32 ?
Die Win ME heb ik nodig om nog dos programma's te kunnen draaien.
Vrgr.B.Kat

Laatst bewerkt:
Wat ik ook probeer, ik krijg er geen ander OS op dan via de recovery CD.
Ra ra hoe bestaat het?
B.Kat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan