Waarop te letten bij aankoop harde schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Hallo,

Ik wil graag een extra harde schijf in mijn computer plaatsen, zodat ik meer opslagcapiciteit kan krijgen.

Mijn vraag is waar moet ik allemaal op letten als ik er eentje ga kopen?

Ik heb een pentium III 500mhz. De aansluiting voor de harde schijf zou via een IDE of via USB aansluiting kunnen.

Ik hoor het heel graag.

Groeten, Leonie

intern is wel sneller dan usb hou daar al rekening mee
dan moet je nog uitvinden wat het maximaale is dat je bios zietvan hardisk formaat.
soms is een bios update nodig voor groote schijven in uw geval dus wel.
hoe groote harddisk wil je dan heben?

Hoi,

Bedankt voor je berichtje.

Ik wil een zo groot mogelijke natuurlijk :)

Hoe kan ik erachter komen welke grootte harddisk mijn bios aan kan?

Ik zie bij sommige harddisks ook bv 7200 rpm achter de grootte staan. Wat betekent dit?

Ik hoor het weer graag.

Groetjes, Leonie

Als je naar een computer zaak gaat (MyCom) kunnen ze ala minuut voor je uitzoeken welke schijf je pc kan hebben. Als je maar zorgt dat je een uitdraai van EverestHome (via Google) hebt.
7200rpm is de snelheid van de schijf. Dit moet je gewoon hebben.
Maxtor en Western Digital zijn goed bekend staande schijven.
Er is er nog eentje maar daar kan ik niet opkomen.

Ik zou in elk geval geen USB nemen. Jouw pc zal nog geen USB2 hebben (maar 1.1) wat zal resulteren in een tergend langzame harddisk.

Waar let je allemaal op:
  • het toerental (rpm) hoe hoger, hoe beter
  • het cache geheugen (hoe meer, hoe beter)
  • de lagering. (liquid bearing (vloeistof lagers) zij beduidend stiller dan ball bearing (kogellagers))

En wat betreft de grootte. Mocht je pc de harddisk niet herkennen dan leveren alle harddiskfabrikanten een 'bios overlay' programma waarmee je de harddisk wel kan gebruiken

Laatst bewerkt:
Eeen extra harde schijf met 7200 rmt is geen probleen die heb ik zelf zitten in een pentium 2 met 350 mhz.

let ook op de grootte (aantal Gig) van je nieuwe HD.
Oudere moederborden kunnen vaak niet overweg met grote harde schijven.

Je moet dan een jumpertje omzetten zodat je de maximale grootte instelt (bv 32 gig)

globe zei:
let ook op de grootte (aantal Gig) van je nieuwe HD.
Oudere moederborden kunnen vaak niet overweg met grote harde schijven.

Je moet dan een jumpertje omzetten zodat je de maximale grootte instelt (bv 32 gig)

Of je gebruikt een bios overlay programma, zoals ik al schreef

globe zei:
bedoelde het meer als aanvulling eigenlijk :D

Waarom zou je de grootte van de harddisk beperken als je met zo'n programmaatje de volledige capaciteit kan benutten

er staat hier een een p1 met een 80Gb harddisk te draaien

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de winkel gebeld en die raadde me aan niet groter te gaan dan 80 gigabyte, omdat grotere harde schijven waarschijnlijk niet herkend zouden worden, duzz die heb ik gekocht :) Hij doet het alleen niet helemaal 100%, maar ik heb daarover al een nieuwe vraag gesteld op dit forum.

Nog even een vraagje: Is zo'n bios overlay programma hetzefde als je bios upgraden, overclocken? Ik heb her en der eens gelezen dat je daarmee je bios chip om zeep kan helpen?

Ik hoor het weer graag.

Groeten, Leonie

Een bios overlay programmaatje is juist net niet dat. Het is een stukje software dat ervoor zorgt dat je harddisk functioneert zonder dat je de bios hoeft te flashen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan