Waarschijnlijk defect RAM geheugen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Korvald

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2008
Beste mensen,

Ik heb een Fujitsu Siemens Amilo laptop met besturingsysteem MS Windows 7 Ultimate 32-bit SP1
Intel Core 2 Duo T9400 @ 2.53 Ghz processor, grafische kaart etc.

én oorspronkelijk 4.00 GB dual-channel DDR3 geheugen @ 531 Mhz
(2 slots met elk 2 GB RAM geheugen)

nu heb ik het volgende probleem:

Sinds een tijd geeft mijn PC nog maar 3 GB fysiek totaal geheugen weer terwijl dit dus 4GB moet zijn.

Ik heb het volgende geprobeerd:

Mijn laptop opstarten met maar 1 keer 2GB geheugen--> resultaat: hij geeft fysiek totaal geheugen=2GB

Daarna heb ik mijn laptop opgestart met het andere 2GB RAM geheugen-->resultaat: hij geeft óók fysiek totaal geheugen 2GB

Dus apart werken ze wel met elk 2GB maar los is het totaal maar 3GB.

Wie kan mij helpen met dit probleem?

Bijgevoegd zijn nog 3 afbeeldingen met behulp van Piriform Speccy getest RAM geheugen.
foto1=RAM geheugen 1, foto2=RAM geheugen 2 en foto3 is het RAM geheugen van beide slots

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben!

Bijlagen

• RAM_slot1.jpg
    RAM_slot1.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 57
  • RAM_slot2.jpg
    RAM_slot2.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 63
  • RAM_slot1en2.jpg
    RAM_slot1en2.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 49
Als je bedoeld dat voorheen de pc 4Gb aangaf zou ik het ook niet weten.
Wel weet ik dat een 32Bits besturingssysteem zo'n 3,2Gb kan gebruiken, dus niet de volle 4Gb.
Een 64Bits besturingssyteem kan boven de 4Gb gebruiken dus zal die dat ook aangeven.
Als ik bv bij mijn pc een 32Bits besturingssyteem installeer, zou ik maar 3Gb beschikbaar hebben, terwijl ik er 8 geinstalleerd heb.

Ben het eens met rick de 32bits versie van windows 7 kan max 3.2GB werkgeheugen adresseren
wil je toch gebruik maken van de volledige 4GB werkgeheugen dan zult u over moeten stappen naar 64bits windows 7

Bedankt voor jullie reactie,

Ik zie nu dat er wel 4GB is geinstalleerd (als ik broncontrole open) maar dat er 1 GB is gereserveerd voor hardware en 3GB beschikbaar is voor besturingssysteem, apparaatstuurprogrammas en processen. Op de laptop van mijn vrouw (64bit systeem) is er maar een kleine 10 MB gereserveerd voor hardware.
Als ik een 64 bits versie van windows installeer zou de hoeveelheid (1GB) die is gereserveerd voor hardware dan naar beneden gaan?

1Gb ram zal wellicht gereserveerd zijn voor de videokaart dit kunt u instellen in de bios

De memory management van windows 7 is dynamisch, als het nodig is zitten pages in de ram, wordt het niet gebruikt maar wel nodig zitten de pages in het wisselbestand.
Elke willekeure meting zal weer andere waardes geven, ook wat mee is opgestart zal dat beïnvloeden.
En windows 7 32 bits reserveert tussen de 3,25 en 4 gig. voor de hardware.

Wil je meer weten.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366525(v=vs.85).aspx

@Lange Pier: Bedankt voor je reactie, wat is dan precies het verschil tussen virtueel en fysiek geheugen?

@Rickvi68: begrijp ik uit je reactie dat ik dus niks heb aan de andere 4-3.2=0.8 GB RAM omdat ik op een 32 bit draai?

Als ik dus wat meer geheugen wil aanschaffen heeft dat pas zin op het moment dat ik de 64 bit versie van Windows 7 heb? hoeveel RAM kan een 64 bit van windows 7 aan?

Ok bedankt voor alle informatie. Daar ben ik voldoende mee geholpen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan