Waarschijnlijk router defect, maar kan 't ook nog aan de adapter vd router liggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
•Heb je een adsl of kabel aansluiting: kabel.
•Welk besturingsysteem gebruik je (dus b.v. Windows 98): Windows XP.
•Gebruik je een firewall en zo ja welke. Comodo, maar als ik die uit deed en dus met standaard Windows testte: zelfde malheur.
•Welk merk en type router of modem gebruik je.: USRobotics Wireless Router. model USR 5463. Modem (van Ziggo), beneden in meterkast: Scientific Atlanta.
•Als je draadloos verbinding wilt maken welk merk en type wireless kaartje gebruik je dan .: geen draadloze verbinding. 2 pc's aangesloten op de router.

Hallo beste deskundigen,

De laatste ca. anderhalve maand viel steeds internet uit. Vanalles geprobeerd (resetten modem en router, switchen van automatisch ip-adres naar vast (niet doen volgens Ziggo, weet ik nu), enz..
Gisteren heeft iemand van Ziggo (65 c. p. min) mij een kwartier bijgestaan met op afstand inkijken en checken pc en instellingen router.
Daar kwam in elk geval uit, dat bij Home Network Settings>LAN Settings de 'leasetime' van DHCP IP Adress Pool op 1 uur of 1 dag stond, ipv op Forever. Verder stond alles op pc en router goed, volgens hem. Mogelijk zou 't probleem daardoor opgelost zijn?

Ondertussen blijkt als ik een pc rechtstreeks aansluit op het modem, het internet zo te zien niet meer uit te vallen. Had ik al eerder getest, en toen gaven ze beide ook een verbindingsprobleem (icoontje met driehoekje met uitroepteken (geel)). Maar toen bleek, dat ik de modem even een paar minuten moest uitzetten, nadat ik dit gedaan had.
En nu lijkt internet wel goed te gaan (op 1 pc).

Dus het lijkt er op, dat de router (minimaal 3 jaar oud) het probleem veroorzaakt.
Dus waarschijnlijk nieuwe router kopen.
Heel verhaal, maar mijn vraag is nu: kan het ook aan de adapter liggen?

Bij de kringloop ligt een vracht exemplaren voor 2 euro p.st..
Maar de precieze specificaties sluiten niet aan bij die van de adapter van de router.
Kun je ook andere adaptervoltages/volumes op de router aansluiten of gaat er dan wat mis?
Specificaties adapter:
Model DV-91 aup.
INPUT: 230v~50 Hz. 91 mA.
OUTPUT: 9v---1.000 mA.

Kan je bijv. de adapter vervangen voor een exemplaar met hogere voltage enz.?

Heb inmiddels www.routershop.nl gebeld en kreeg goed, adequaat en onafhankelijk antwoord: nooit adapters met andere voltages e.d. aansluiten, want of dan doet de router het niet (goed) meer of kan ie doorbranden.
Ik kan wel een universelel adapter kopen.

Hallo everhart,

Bij routershop.nl hebben ze je inderdaad goed verteld dat je nooit een adapter moet gebruiken met een hogere spanning, hierdoor kan je het betreffende apparaat ernstige schade toe brengen of zelfs de elektronica laten exploderen (ik wil je niet bang maken maar ik heb zelf de ervaring wel eens gehad.)

Wat ik uit jou verhaal op haal is dat je router/modem wel netjes zijn spanning krijgt, en dat zou betekenen dat jou adapter van het apparaat wel keurig functioneert.
Kan het evt. zo zijn dat tijdens de reset er bepaalde instellingen zijn verandert dat je daarom die driehoekjes krijgt?

mij lijkt het eerder een instel/software probleem...

groetjes, en succes:thumb:

Bedankt voor je reactie.

Ik heb reeds hulp op afstand gehad van Ziggo.
Daaruit kwam, dat in mijn routerinstellingen bij Home Network Settings>LAN Settings de leasetime van 'DHCP IP Adress Pool' op Forever moest staan. Dat stond op 1 dag of 1 uur ofzo en daardoor kon dat de reden wel eens zijn geweest, dat internet steeds wegviel. Geen idee hoe dit is gekomen.. misschien bij een bepaalde reset.
Maar waarom zou zo'n instelling op iets anders komen te staan als FOREVER?
Wat is de zin van een bepaalde tijdsspanne ipv ALTIJD?

Zo te merken is dat het probleem van steeds uitvallen internet. Dat duurde geloof ik inderdaad bij elke sessie wel één tot twee keer.

Helemaal weg is het overigens nog niet, af en toe valt de verbinding nog steeds uit of hapert ernstig.

Het voordeel van een tijdelijke DHCP lease is dat wanneer je bijvoorbeeld met veel netwerk apparaten te maken hebt die regelmatig wisselen je router op een gegeven moment vol zit, dit heeft tot gevolg dat nieuwe apparaten geen verbinding kunnen maken.

klein voorbeeldje, zelf zat ik op Saxion, dat is een grote school met veel leerlingen die hun laptop meenemen (ik zelf ook) wanneer zij verbinding met een router maakten dan sloeg de router dat op (max 255 apparaten per router), ging de leerling naar huis dan bleef zijn laptop wel in de router staan en als dat nooit werd "ververst" dan kon je de volgende dag niet meer het netwerk op. Door gebruik te maken van een tijdelijke DHCP-lease kunnen na bijvoorbeeld 12 uur weer nieuwe mensen op het netwerk en kan iedereen er gebruik van blijven maken.

dat je verbinding soms wat beter is als op een ander moment van echt met van alles en nog wat te maken hebben, de drukte op het net, de kwaliteit van de bekabeling (wijkcentrale naar je huis)

ik hoop dat het nu allemaal blijft werken!!

Groetjes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan