Waarschuwing gebruikers postbank!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
<font size="2">Er is een phishing aanval op de Postbank uitgevoerd. De engelstalige mail verzonden onder naam van de postbank is NIET van hun afkomstig.</font>

<font size="2"><B>Korte omschrijving</b>
Op het ogenblik krijgen veel mensen e-mail berichten die van de Postbank lijken te komen. Deze e-mail berichten bevatten een dringende vraag om in te loggen op een website die erg lijkt op de website van de Postbank. Deze zogenaamde phishing e-mails zijn er op gericht om persoonlijke informatie te ontfutselen van de geadresseerden. Die informatie in de vorm van login-informatie en/of rekeningnummers wordt dan misbruikt voor het doen van ongeautoriseerde uitgaven.

Hieronder de tekst van de valse e-mails:

<i>Dear Postbank Customer,

This email was sent by the Postbank server to verify your
e-mail address. You must complete this process by clicking
on the link below and entering in the small window your
Postbank online access details. This is done for your
protection - because some of our members no longer have
access to their email addresses and we must verify it.
To verify your e-mail address, click on the link below:

(link verwijderd)</i>

<b>Wat kan er gebeuren?</b>
<font color="red">Er kan ongeautoriseerd geld van uw rekening afgeschreven worden.</font><font size="2">

<b>Hoe verhelp ik de kwetsbaarheid?</b>
Ga niet in op de vraag van deze e-mail om de betreffende website te bezoeken. Mocht u onverhoopt toch uw gegevens hebben verstrekt, dan kunt u op onderstaande website van de Postbank nalezen wat u moet doen.
</font>

<font size="1"><I>Waarschuwingsdienst.nl</font></i>

<b>Postbank informatie pagina: <i><a target="_blank" href="http://www.postbank.nl/ing/pp/page/article/detail/0,2842,1859_103918_335452586,00.html?linktype=int">http://www.postbank.nl/ing/pp/page/articl....0.html?linktype=int</a></b></i>

Opvolging op: *klik*. Titel is waarschuwend en niet algemeen "postbank", en er is geen sprake van een virus. Vandaar deze post.

Sjonge jonge.. wat klungelig. Kan de postbank dat niet voorkomen?

Ik heb daar zoooo'n hekel aan aan dat soort mensen. Waarom worden die sites niet meteen offline gehaald zodra iemand erachter komt dat het oplichterij is?

Geplaatst door KaY.NL
Ik heb daar zoooo'n hekel aan aan dat soort mensen. Waarom worden die sites niet meteen offline gehaald zodra iemand erachter komt dat het oplichterij is?

Omdat het in Rusland/Oostblok plaatsvind. En de regelgeving daar is .. Nouja; ik denk dat je het wel kent.

En dan de corrupte overheden daar.. Tja.

Omdat het in Rusland/Oostblok plaatsvind. En de regelgeving daar is .. Nouja; ik denk dat je het wel kent.

En dan de corrupte overheden daar.. Tja.

Haha tja... Rusland he.. valt in dit geval inderdaad weinig aan te doen.

Btw: waarom doet mn quote het niet?

Bij jou staat er boven: geplaats door Kay.NL. En bij mij niet...

Postbank doet aangifte wegens nep-mails

AMSTERDAM - nu.nl De Postbank heeft aangifte gedaan bij de politie wegens de phishing-aanval van afgelopen zaterdag, dit meldt *) Planet woensdag. De KLPD en justitie zijn inmiddels een onderzoek begonnen naar de bron van de phishing-aanval.

Duizenden klanten van de Postbank ontvingen zaterdag een Engelstalig mailtje met een link. Na doorklikken kwamen ze op een internetpagina die vraagt om hun gebruikersnaam, wachtwoord en TAN-code. Hoewel de truc nog steeds werkt, hebben zich nog geen gedupeerden gemeld bij de Postbank.

Uit een gedegen analyse op internet blijkt dat de nepmail is verstuurd vanuit de Amerikaanse staat Florida, de namen van de afzenders zijn zonder uitzondering Italiaans en in de programmeertaal duiken Spaanse termen op. Ontvangers die doorklikken komen uit op een Russisch internetdomein.

Phishing-mails lokken internetgebruikers naar nagemaakte sites van bekende bedrijven of organisaties. Zij worden vervolgens gevraagd om vertrouwelijke gegevens als creditcardnummers of pincodes in te vullen. Met de gegevens kunnen criminele organisaties valse passen maken of andere fraude plegen.

*) planet.nl

Laatst bewerkt:
Postbank

Ik heb ook zo'n e-mail ontvangen en ik zit nog geen eens bij de Postbank.

Ik wist wel dat het fake was, je moet NOOIT reageren op e-mails van je bank, en zeker al niet als er om pincodes/wachtwoorden word gevraagd.

Het lijkt me sowieso niet verstandig om überhaupt je pincodes of andere waardegegevens via internet te versturen. Je weet maar nooit... En daarbij: waarom zou je?

WAARSCHUWINGSDIENST-BEVEILIGINGSADVIES WD-2005-102

Nederlandstalige phishing-aanval op Postbank-klanten

Korte omschrijving
Op het ogenblik krijgen sommige mensen e-mailberichten die van de Postbank lijken te komen. Deze Nederlandstalige e-mailberichten bevatten een dringende vraag om in te loggen op een website die erg lijkt op de website van de Postbank. Deze zogenaamde phishing e-mails zijn er op gericht om persoonlijke informatie te ontfutselen van de geadresseerden. Informatie zoals login-informatie en/of rekeningnummers wordt dan misbruikt voor het doen van ongeautoriseerde uitgaven, zonder uw toestemming of medeweten.

Hieronder de tekst van de valse e-mails:

Lieve Postbank Klant,

Deze email werd verzonden door de Postbank server om uw
identiteit vast te stellen. Je moet dit proces afmaken
door de link beneden aan te klikken om door te gaan in
het volgende menu en daar je gebruikersnaam en wachtwoord
invullen. Dit is gedaan voor je eigen veiligheid - omdat
sommige van onze leden niet langer toegang hebben tot hun
emailadres en wij het moeten verifieren.

**(Link naar malafide website is verwijderd)**

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Directie Postbank

Wat kan er gebeuren?
Wanneer u op de malafide website uw bankgegegevens achterlaat, kunnen kwaadwillende personen deze gegevens misbruiken om ongeautoriseerd geld van uw rekening te halen.

Hoe verhelp ik de kwetsbaarheid?
Ga niet in op de vraag van deze e-mail om de betreffende website te bezoeken en verwijder het e-mailbericht direct. Meer informatie kunt u vinden op de onderstaande website van de Postbank. Tevens kunt u adviezen over veilig bankieren vinden in dit artikel.

Waar vind ik meer informatie?
http://www.postbank.nl/ing/pp/page/article/detail/0,2842,1859_103828_341824,00.html?linktype=int

Waarschuwingsdienst.nl

Phishers richten zich weer op 'lieve' Postbank-klanten

Oplichters proberen de TAN-codes van Postbank-klanten te achterhalen. Dat doen ze door e-mails te sturen met de aanhef 'Lieve Postbank Klant'.

"Deze email werd verzonden door de Postbank server om uw identiteit vast te stellen", zo luidt de eerste zin van een mailbericht dat zogenaamd is verstuurd vanaf het adres veiligheid@postbank.nl. De Postbank is op de hoogte van de nieuwe phishing-poging.

"Je moet dit proces afmaken door de link beneden aan te klikken om door te gaan in het volgende menu en daar je gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Dit is gedaan voor je eigen veiligheid - omdat sommige van onze leden niet langer toegang hebben tot hun emailadres en wij het moeten verifieren."

De link lijkt op het eerste gezicht te leiden naar de site van de Postbank. In de praktijk verwijst de link door naar een pagina op het domein Online-checkings.com. Daar is het inlogscherm van de Postbank nagemaakt.

Wie een willekeurige (verzonnen) gebruikersnaam en wachtwoord invult, komt terecht op een pagina waar om de TAN-codes van de Postbank-klant wordt gevraagd. TAN staat voor Transactie Autorisatie Nummer. Het is een soort elektronische handtekening die het mogelijk maakt om geld over te maken naar andermans rekening.

De Postbank is in het verleden ook al enkele malen het slachtoffer geworden van phishers. In juli gebruikten oplichters in een mailtje ook al de opmerkelijke aanhef 'Lieve Postbank Klant'. webwereld.nl
Zie ook: 11 oktober 2005, belangrijk bericht als u Mijn Postbank.nl heeft.

Postbankklanten weer bestookt met nepmail.

Reageer NIET op het verzoek!

Klanten van de Postbank zijn voor de vierde keer in enkele maanden tijd per elektronische post benaderd door criminelen. Ze proberen om namen en wachtwoorden binnen te halen. De aanhef begint met 'Lieve Postbank Klant' en vervolgens is er een link waarop de lezer wordt doorverwezen naar een internetpagina.

Een woordvoerster van de Postbank verklaarde donderdag dat het waarschijnlijk gaat om een actie waarbij naar vele adressen ongevraagde post wordt gestuurd, ook naar mensen die geen klant zijn bij de Postbank. De woordvoerster noemt het een vervelend voorval, maar door veiligheidsacties die eerder zijn genomen, acht zij het niet waarschijnlijk dat er mensen worden opgelicht.

De Postbank denkt dat de mail uit het buitenland komt en dat de adressen zijn geselecteerd op het unieke nummer van de internetprovider, waardoor de post bij Nederlanders terecht komt. Inmiddels heeft de bank enkele websites uit de lucht weten te halen, die imitaties van Postbankpagina's weergaven.

De bank heeft via de klantenservice klachten binnengekregen over de mail. Er zijn enkele duizenden klachten binnengekomen. Hoeveel klanten de mail hebben gekregen, is onbekend. „We hebben inmiddels een waarschuwing op onze site gezet.”

Bij deze vorm van computercriminaliteit, het zogenoemde phishing, versturen criminelen grote aantallen berichten die afkomstig lijken van een legitieme organisatie. Doel is de ontvanger persoonlijke informatie zoals inlogcodes te ontfutselen of spionageprogramma's te installeren op de computer.

In juni, juli en september werden klanten van de Postbank ook al bestookt met phishing-mails, zonder dat dit leidde tot concrete oplichtingsgevallen.

<font size="1"><I>Telegaaf.nl</font></i>

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan