Waarschuwing voor 0900 cowboys

Status
Niet open voor verdere reacties.

blacksheep

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 nov 2000
Berichten
1.535
Ik zit net naar het Ontbijtprogramma op de televisie te kijken en daar zie ik een dame van die consumentenbond praten over 0900 cowboys. Dit zijn criminelen die een programma op je computer kunnen installeren en dan via dat programma dure 0900 of 09-06 nummers bellen. Mensen zijn hier al de dupe van geworden en hebben telefoonrekeningen gekregen die vele honderden euro's hoger uitvielen. De meeste slachtoffers hebben internet via een analoge lijn, maar ook mensen met ADSL kunnen gevaar lopen. Wat hier weer buitengewoon belangrijk is, is een goede beveiliging in de vorm van een firewall. Ik ben benieuwd of er onder de Helpmijers ook mensen zijn die het slachtoffer werder van deze praktijken. Kijk op een onverklaarbaar hoge rekening naar 0900 of 09-06 nummers. Via de consumentenbond kan men dan meer informatie krijgen.

Dus wederom; zorg voor die firewall.

www.sygate.com
of
www.zonealarm.com

Daar kun je gratis die firewall downloaden.
 
En ja hoor. Via via hoorde ik van iemand die inderdaad het slachtoffer van dergelijk criminele activiteiten is geworden.
 
Heb het even opgezocht.
0900-cowboys moeten aan de lijn

Consumenten worden op dit moment onvoldoende beschermd tegen software die de pc binnenkomt en ongemerkt dure telefoonnummers belt. De ergste vorm daarvan zijn programmaatjes die stiekem de pc insluipen, de standaard-internetverbinding met de eigen provider verbreken om vervolgens automatisch een duur betaalnummer te bellen. Deze zogenoemde "autodialers" jagen consumenten op hoge kosten.

De Consumentenbond wil dat tegen deze "0900-cowboys" wordt opgetreden. De minister van Economische Zaken heeft beloofd dat er wetgeving komt die de telecomwaakhond Opta de mogelijkheid geeft in te grijpen. Uitgangspunt daarbij is dat de partij die de rekening verstuurt, de verantwoordelijke is voor de afhandeling. Het probleem is dat dit eenvoudiger gezegd is dan gedaan, waardoor een wet heel lang op zich laat wachten.

De Consumentenbond vindt dat er nú iets aan de problemen moet gebeuren. De bond krijgt tientallen klachten van leden die geconfronteerd worden met hoge rekeningen waar ze niets aan kunnen doen. Vooruitlopend op wetgeving zouden telecomaanbieders de handen ineen moeten slaan. Een eventueel door aanbieders te ontwikkelen plan moet dan wel aan eisen voldoen.

De Consumentenbond vindt dat het plan op korte termijn in werking moet treden, er moeten duidelijke criteria zijn voor vaststelling van "foute nummerhouders" en er moet snelle en volledige compensatie zijn voor gedupeerde consumenten.

Als er snel een oplossing komt die effectief blijkt te zijn, zou uiteindelijk wetgeving voor deze problemen beperkt kunnen blijven.
Bron: consumentenbond.nl

Lijkt er op dat er nu wat aan gedaan gaat worden: Maatregelen EZ en KPN tegen autodialers
 
Tips ter voorkoming van installatie van dialers

Druk nooit zomaar op Ok en download nooit iets waar je niet specifiek zelf om gevraagd hebt.
Schakel in Internet Explorer Active-X uit. Dit doe je door in Internet Explorer te kiezen voor Extra uit het menu bovenin het scherm. Kies dan vervolgens voor "internetopties", "beveiliging" en "aangepast niveau". Je krijgt nu een lijstje met functies die je kunt uitschakelen, Vink daar Active-X uit of laat het programma vragen of Active-X gebruikt mag worden.
Het nadeel van het uitschakelen van Active-X is dat websites, zoals bijvoorbeeld Antivirus.pagina en Microsoft websites, niet goed meer werken. Met name de Windows Update werkt niet zonder Active-X. Voor deze updates moet dus Active-X weer ingeschakeld worden.

Dialers werken alleen via een analoog modem (incl. isdn). Breedband-gebruikers lopen dus geen gevaar tenzij er natuurlijk nog een analoog modem en een telefoonlijn zijn aangesloten, dit is nog opvallend vaak het geval. Koppel dus modem los als je deze niet meer gebruikt. Gebruik je het analoge modem nog af en toe (bijvoorbeeld om in te bellen op een andere computer) koppel dan de telefoonlijn los op momenten dat je deze niet gebruikt.

Laat 0906/0909 nummers bij je operator blokkeren.

Het is "redelijk" eenvoudig om te voorkomen dat er onopgemerkt manipulatie van de inbelverbinding plaats kan vinden. De RAS-telefoonlijst moet tegen schrijven beveiligd worden. Hoe gaat dit in zijn werk? Je moet op zoek gaan naar het bestand "RASPHONE.PBK", deze kan je vinden door je Windows Verkenner te openen en te navigeren naar de map "Documenten and settings\all users\Application Data\Microsoft\Network\Connection\Pbk". Klik daar met de rechter muisknop op het bestand "RASPHONE.PBK" en selecteer "Eigenschappen". Activeer het bestandsattribuut "Alleen lezen" en klik op "OK". Ga ook na of er voor elk gebruikersprofiel een map "Application Data\Microsoft\Network\Connection\Pbk" onder "Documents and settings" bestaat, waarin ook het bestand "RASPHONE.PBK" staat. Zorg er dan op de voornoemende wijze voor dat deze bestanden ook een schrijfbeveiliging krijgen. Als je later een nieuwe inbelverbinding wilt configureren, moet je de beveiliging van dit bestand opheffen.

Bron: http://www.surfopsafe.nl/
 
Hoi,
De post van Gezina meldde al dat de minister van EZ beloofde dat er wetgeving zou komen om deze oplichterij te helpen bestrijden. Onderstaand een link naar www.nu.nl, met een bericht van gisteren.

"Brinkhorst wil wet tegen misbruik telefoonnummers" (5 april 2005)
DEN HAAG - Minister Brinkhorst van Economische Zaken vindt dat de telecombedrijven te weinig doen om misbruik van betaalnummers te voorkomen. Een gedragscode van de bedrijfstak heeft niet gewerkt. Daarom werkt de minister nu aan wetgeving.
Vooral internet zorgt vaak voor oplopende telefoonrekeningen. Computergebruikers hebben vaak niet door dat ze bij het surfen op internet een zogeheten dialer activeren. Pas als ze de rekening van het telefoonbedrijf krijgen, merken ze dat ze zijn doorgeleid naar een duur betaalnummer.

Waarschuwen
Vorig jaar regende het klachten bij KPN over hoge betaalrekeningen, maar ook bij de Opta, die belast is met toezicht op de telecombedrijven. Brinkhorst wil niet alleen dat de bedrijven tijdig de klanten waarschuwen als hun telefoonrekening de pan uit rijst, ze moeten ook telefoonnummers blokkeren bij vermoeden van misbruik.
Brinkhorst zei dinsdag dat hij de in de wet wil regelen dat de telecombedrijven verplicht worden de klanten inzicht te bieden over de tarieven, ook als het gaat om dure buitenlandse nummers.

Beschermd
Bovendien moet de consument beschermd worden door tijdige waarschuwingen of zelfs blokkeringen bij het bellen naar dure nummers. De D66-bewindsman denkt daarbij aan een maximumfactuurbedrag, een maximumgespreksduur of maximale kosten per gesprek.
Ook moeten de bedrijven zich aansluiten bij één geschillencommissie, zodat de gedupeerde klanten weten waar ze terecht kunnen. Bovendien krijgt de klant die een procedure start het recht om de betaling van het omstreden bedrag op te schorten.

Geldkraan
De minister hoopt at het eerste deel van de wetgeving nog dit jaar van kracht wordt en de rest volgend jaar. Voor die tijd wil hij de telefoonbedrijven zo ver krijgen dat ze de geldkraan naar de exploitanten van dubieuze betaalnummers dichtdraaien. Inmiddels werkt de Opta aan een zwarte lijst en wordt er internationaal gewerkt aan signalering en waarschuwing bij misbruik van nummers.
© ANP

Zelf ben ik er ook de dupe van geworden voor een aanzienlijk bedrag, en daar is het laatste woord beslist nog niet over uitgewisseld. Heb tegenwoordig m'n internetverbinding via een kabelprovider, en betaal nog maar een fractie van waar ik eerder mee geconfronteerd werd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan