Beste J-W-Buijtendijk,
Als ik de manier waarop je met het genoemde probleem omgaat bekijkt, ben je niet helemaal thuis in de manier waarop Windows werkt. Schaam je er niet voor, het zijn er maar weinig die dat wel zijn. Windows houdt een bepaald bestand bij dat het register wordt genoemd. In het register staat een heleboel informatie, onder andere welke programma's geïnstalleerd zijn, configuratieinstellingen voor die programma's, waar de informatie staat om die programma's te verwijderen en welke programma's bij het starten van Windows moeten worden opgestart.
Dit register is via een programma in te zien en te bewerken, maar ik kan je dit niet aanraden. Het register is de ruggegraat van Windows en hierin lopen ****en kan je computer helemaal op de hobbel krijgen. Alleen als je echt weet wat je doet, kun je hier in gaan kijken. Wel kan ik zeggen dat, op basis van de melding die gegeven wordt, er een programma in de register-opstartlijst staat die niet gevonden kan worden. Gezien de "vierkantjes" (wat niets anders is dan een teken dat Windows met de huidige tekenset niet weer kan geven) vermoed ik dat dit een programma is dat je zeker zelf er niet op gezet hebt en wat waarschijnlijk ook niet veel goeds doet voor je computer.
Heb je op je computer een degelijke virusscanner staan. Zo niet raad ik je aan die er in ieder geval direct op te zetten. Mocht je hier geen geld aan uit willen geven (dat zou ik best kunnen begrijpen), raad ik je AVG Free aan. Deze scanner staat goed bekend, je kunt hem eenvoudig instellen om op gezette tijden een controle uit te voeren en kost dus absoluut niets. Verder, ga even na of voor jouw gevoel je computer traag is. In dat geval is je register waarschijnlijk al ernstig vervuild. In dat geval raad ik je aan om bestanden die je wilt/moet bewaren op een of andere manier te backuppen (externe schijf en anders branden op CD/DVD) en je computer volledig opnieuw te installeren. Als je dit zelf niet aandurft is er altijd wel iemand in je buurt die dit voor een kratje bier voor je wil doen.