Even vooraf wat info over de BIOS:
bios--> BASIC INPUT OUTPUT SYSTEM
Tijdens het opstarten van de PC weet is de PC niet wie of wat hij is. Gelukkig zit er op het moederbord een BIOS, dit bevat de basis van je PC, vertelt hem wat voor globale hardware hij tot beschikking heeft en hoe hij toenadering kan vinden tot het besturingssysteem.
Elke PC met een ander type / merk moederbord heeft in principe een andere bios. (ander type processor, andere snelheden e.d.)
Een BIOS is toegankelijk gemaakt voor de gebruiker, zodat wij zelf wat meer kunnen zeggen over hoe en wat met het systeem, denk hierbij aan de opstartmogelijkheden, eerst starten vanaf de floppy of vanaf de harddisk bijv. maar ook instellingen van de processor (overklokken soms) en PCI kaarten e.d.
De wachtwoord optie (he he... eindelijk het punt waar het om gaat) is tegenwoordig niet vaak meer aanwezig.
Er zit als je de biosbinnenkomt wel een optie "wachtwoord instellen" bij, maar dat is de optie om de BIOS van een wachtwoord te voorzien, wat dus niets met het verdere opstarten te maken heeft.
Mijn conclusie hieruit is dus ook dat het waarschijnlijk niet met de huidige soft- en hardware die u heeft mogelijk is om het systeem te beveiligen.
Er zijn hardware opties te koop, waarbij je bijv vingerafdruk identificatie moet geven voor het gebruik van de PC .
De waarschijnlijk wel bekende software optie is Windows 2000 / XP met bestandsformaat NTFS. Maar daar is ook wel een redelijk systeem voor nodig om dat te laten draaien.
Nog even over de BIOS.
Hoe kom je erin?
Tijdens het opstarten krijg je vaak de melding (bij een normale PC) dat je via de DEL toets in de BIOS komt.
Druk hier (eventueel meerdere keren) op en vanzelf komt u in de bios met een aantal mogelijke opties van instellingen. Elke optie is aan te klikken (normaal gesproken ZONDER muis support) waarbij vele optie aan of uit kunnen worden gezet. Ik adviseer om het boekje wat bij het moederbord / PC zou moeten zitten hier op na te slaan, wat alles inhoud wat de functie is.
Hopelijk voor u staat er wel een optie bij die aangeeft dat er tijdens het opstarten een password ingeschakeld kan worden. (maar zoals ik boven al schreef, denk alleen dat er een optie zal zijn om de toegang tot dat BIOS scherm te beveiligen zal zijn met een Paswoord)
Succes met de speurtocht!
Gr
Joost