• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wachtwoord op vba button

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruva

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
157
Beste excelliefhebbers,

Het volgende,

Ik heb een userform gemaakt met een aantal buttons, die buttons verwijzen naar een tabblad.
Omdat ik niet wil dat de winkels in elkaars data kunnen kijken, wil ik de buttons een wachtwoord meegeven, dus wanneer men op een button klikt, moet er een userform verschijnen, waarin je een wachtwoord moet invoeren.

Wie weet raad???

Alvast bedankt

groetjes van Ruva
 
Wat Wigi zegt is helemaal terecht. Je zou gebruik kunnen maken van de mogelijkheid 'Inputbox' in VBA (even in de Help zoeken). Dat is de makkelijke weg. Het wordt al wat professioneler als je een Userform gaat gebruiken. Maar als dat een nieuwe wereld is, zou ik er niet aan beginnen om het in te zetten als autorisatiemiddel...
 
Om mijn post wat meer toe te lichten.

Je zou een paswoord kunnen opvragen, maar dat paswoord / die paswoorden zal / zullen in de VBA-code zelf moeten staan (om te checken dus). En die kan redelijk simpel gekraakt worden met allerhande programmaatjes op internet. Uiteraard kan je verschillende bewerkingen toepassen op een paswoord zodat het minder snel achterhaald kan worden, maar in principe is het te doen.

Wigi
 
Ik treed Wigi bij. Excel passwoorden zijn 'kraakbaar'.

Mij lijkt het beter om aparte bestanden aan te maken per winkel, elk met hun eigen data.
Probeer dit op een automatische manier te doen (VBA code) zodanig dat "updates" makkelijk kunnen verlopen.
 
Ik snap dat de wachtwoorden voor een excelkenner makkelijk te kraken zijn in VBA.
De gebruikers zijn echter geen excelkenners, vandaar dat ik al een userform met buttons heb gemaakt,

Dus ik zou toch graag de methode en de code willen weten.

nog even in het kort:

Ik heb een userform gemaakt met 8 commandbuttons die verwijzen naar tabbladen
Dat werkt ook allemaal goed.

Nu wil ik dat wanneer de gebruiker op een button klikt, er een userform verschijnt waarin hij het wachtwoord moet intikken, ook nog het liefst dat het wachtwoord niet gelezen kan worden, dus in sterretjes vorm.
Wanneer het wachtwoord goed is ingevuld, moet de gebruiker op een OK klikken, zodat hij doorverwezen naar het juiste tabblad.

Willen jullie een poging wagen.

Alvast bedankt en groeten van Ruva
 
Ik snap dat de wachtwoorden voor een excelkenner makkelijk te kraken zijn in VBA.
De gebruikers zijn echter geen excelkenners, vandaar dat ik al een userform met buttons heb gemaakt,

Dus ik zou toch graag de methode en de code willen weten.

nog even in het kort:

Ik heb een userform gemaakt met 8 commandbuttons die verwijzen naar tabbladen
Dat werkt ook allemaal goed.

Nu wil ik dat wanneer de gebruiker op een button klikt, er een userform verschijnt waarin hij het wachtwoord moet intikken, ook nog het liefst dat het wachtwoord niet gelezen kan worden, dus in sterretjes vorm.
Wanneer het wachtwoord goed is ingevuld, moet de gebruiker op een OK klikken, zodat hij doorverwezen naar het juiste tabblad.

Willen jullie een poging wagen.

Alvast bedankt en groeten van Ruva

Over de (on)veiligheid van Excel is al het eea gezegd, dus zal ik daar niet op verder gaan.

In bijgevoegd bestand zit een knop.
Als je op de knop klikt verschijnt er een menu waar de gebruiker een wachtwoord in moet toetsen om vervolgens op OK te klikken. Als het wachtwoord goed is, verdwijnt het menu. Als het wachtwoord niet goed is verschijnt er een melding dat er een verkeerd wachtwoord is ingevoerd.

2 opmerkingen:
1. Het wachtwoord is ruva (LET OP: kleine letters!) en kan in de code worden aangepast.

2. Je kunt de VBA code beveiligen.
- Ga naar EXTRA - MACRO - VISUAL BASIC EDITOR (ALT-F11)
- Ga naar BEELD - PROJECTVERKENNER
- Klik op het min-teken voor VBA-project (wachtwoord.xls) zodat het ingeklapt wordt.
- Rechtermuisknop op VBA-project (wachtwoord.xls).
- Kies voor Eigenschappen van VBA-project.
- Selecteer tabblad Beveiligen, geef een wachtwoord en klik op OK.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Beste Rocancio,

Dit is precies wat ik bedoel, hartstikke bedankt voor je reactie
ik ga er gauw mee verder.

Nogmaals bedankt

Ik zet hem op opgelost

gr.Ruva
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan