• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wachtwoord uit een centraal bestand inlezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Berichten
95
Toppers/Tobbers,

Tijd voor een moeilijke: Ik beheer voor mijn werk een excel bestand wat bij ongeveer 50 collega's in gebruik is. Om te voorkomen dat er mee geknoeid gaat worden heb ik er uiteraard een wachtwoord op gezet. Nu blijkt dat wachtwoord links en rechts bekend te zijn en wil ik dat wachtwoord wijzigen maar dan moet ik alle 50 bestanden opzoeken, openen en op 'tig werkbladen het wachtwoord wijzigen. (Ik heb het wachtwoord in de VBA code staan) Ik zat daarom te denken:

Is het niet mogelijk om 1 (beveiligd) bestand op een centrale schijf te plaatsen waarin ik het wachtwoord in een specifieke cel plaats, en dat dan alle werkbestanden bij het beveiligen dat wachtwoord inlezen. Op die manier kan je supereenvoudig in alle bestanden het wachtwoord aanpassen, ook als het op een andere schijf oid. geplaatst is.. Ik zat te denken aan iets in de zin van:


Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

Sheets("Blad1").Protect Password:="Linkje naar de specifieke cel in het centrale wachtwoordbestand"
Sheets("Blad2").Protect Password:="Linkje naar de specifieke cel in het centrale wachtwoordbestand"
Sheets("Blad3").Protect Password:="Linkje naar de specifieke cel in het centrale wachtwoordbestand" enz. enz. enz.

ActiveWorkbook.Protect Structure:=True, Windows:=True, Password:="Linkje naar de specifieke cel in het centrale wachtwoordbestand"

ActiveWorkbook.Save

End Sub

Iemand een creatief idee? Het zou me veel tijd besparen.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Mvrgr,
Harry Brinkman
 
Kan een gebruiker die code inzien?
Hoe je dat ook doet, een gebruiker heeft sowieso leesrechten nodig op het bestand dat je dan zou willen lezen.
 
Ik regel het wachtwoord in VBA, daar zit uiteraard ook een "admin" wachtwoord op. Ik gebruik bewust 2 verschillende wachtwoorden, 1 voor de VBA code en 1 voor het gebruik van het bestand. Het gaat mij om dat gebruikerswachtwoord.
Uiteraard kan de gebruiker, als ie het vba admin wachtwoord heeft alsnog de boel verklooien, maar ik ga er vanuit dat de gemiddelde gebruiker niet zo diep het systeem induikt, en dan nog moet hij/zij het wachtwoord weten. De gebruiker zal inderdaad leesrechten moeten hebben op dat wachtwoordbestand, maar dat is geen probleem. Als de gebruiker de VBA code niet kan inzien, kan hij ook niet zien waar de "bron" van het wachtwoord staat toch? En ook dat wachtwoordbestand zal weer een (ander) wachtwoord moeten hebben natuurlijk.

Mogelijk wil ik iets wat niet mogelijk is, mijn kennis van VBA is zeer beperkt.

Mvrgr
Harry
 
Laatst bewerkt:
Jouw code werkt alleen als het werkblad in kwestie nog niet beveiligd is, is het al wel beveiligd, dan zal het "oude" wachtwoord blijven gelden (je krijgt ook geen foutmelding!). Om je code te laten werken moet je eerst de beveiliging eraf halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan