Wake On Lan & Remote Desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Celfreak

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 okt 2007
Ik heb deze week op mijn studentenkamer op mijn desktop wol en remote desktop ingesteld. Via een computer van een huisgenoot werkt dit prima. Via een progje die een magic package maakt start ik de computer op en via remote desktop log ik in. De computer die ik daar gebruik heeft Vista Ultimate als besturingssysteem en zit met switch en modem op kabelinternet.

Nu thuis bij mijn ouders wilde ik ook graag gebruik maken van me eigen computer. Helaas werkt de verbinding nu niet meer. Aangezien het progje wel en magic package verzend maar ik niet kan inloggen via remote desktop heb ik geen idee of de computer uberhaupt wel aan gaat. Bij mijn ouders gebruik ik XP home edition en zit ik met een speedtouch modem op internet (via gateway volgens XP).

Ik denk zelf dat het misschien iets is met firewall alhoewel ik deze wel goed heb ingesteld. Heeft iemand en site of iets waar ik kan checken of mijn computer wel of niet aan staat op afstand. Heeft iemand een oplossing om remote desktop te gebruiken naar een computer die beide dus andere provider van internet gebruiken.

Ten eerste heb je het IP-adres nodig van de modem die aan de studentenkamer verbonden is. Ik vermoed dat in de modem een router is ingebouwd, anders kan je niet met meerdere PC's op dat ding koppelen. In die router moet je de poort voor remote doorkoppelen naar jouw PC (IP-adres). Dat houdt wel in dat je jouw PC een vast IP-adres moet geven in de router. Je moet de ingebouwde DHCP server opdracht geven om jouw PC, herkenbaar aan het MAC-adres van de netwerkkaart, altijd hetzelfde IP-adres te geven, bijvoorbeeld 192.168.0.1 ik zeg maar wat. Bij de optie portforwarding geef je aan dat de binnenkomende poort (internetkant) voor remote (poort 3389) moet doorgeschakeld worden naar dezelfde poort (3389) op IP 192.168.0.1
Dan zou het hele zootje moeten werken. Alhoewel ik betwijfel of de wake-on-lan zal werken, want de meeste providers blokken het WOL commando af. Als je er geen probleem mee hebt om je PC op je studentenkamer de hele tijd aan te laten staan, of alleen tijdens de weekends, kan het dus wel. Dan hoef je immers geen WOL te versturen en kan je direct je PC overnemen.
Hoe een en ander precies in zijn werk gaat kan ik niet in detail uitleggen omdat elk type router zijn eigen menustructuur en schermopbouw heeft, maar meestal is dat ding via een webbrowser in te stellen. Je moet dan wel het wachtwoord voor toegang tot de configuratie hebben...

Laatst bewerkt:
De meeste modem/routers kunnen geen magic package doorsturen. Ik kan binnen mijn netwerk gewoon magic package sturen. Buiten mijn netwerk ook als ik mijn pc net heb uitgezet, maar staat hij al een tijdje uit dan krijg ik hem niet meer opgestart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan