Wake on lan

Status
Niet open voor verdere reacties.

happyfm

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2002
Hallo,

Ik ben opzoek naar een zeer goed programma om een pc in het netwerk aan te zetten en uit te zetten.
Heb namelijk een laptop beneden en een desktop boven op zolder. Wie kan me helpen

Wake on Lan is vaak in de bios van de betreffende pc in- of uit te schakelen

Je kunt daarna allerlei WOL programma's gebruiken om de pc aan te zetten (zodra WOL aanstaat). Natuurlijk moet die pc wel via netwerkkabel verbonden zijn; je kunt geen pc's aanzetten die draadloos verbonden zijn.

Bij WOL is het van belang dat je weet welk MAC-adres er hoort bij de bedrade aansluiting. Dat kun je achterhalen op die pc d.m.v. [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
Kijk na welk "Fysiek adres" er genoemd wordt bij de bedrade netwerkaansluiting in het geopende CMD-venster.

Een WOL programma dat je kunt gebruiken is (o.a.) Solar Wind's Free Wake-on LAN

Je kunt zelfs daarmee (als de pc steeds hetzelfde ip-adres krijgt) monitoren of de pc ook echt helemaal opgestart is / in Windows op het netwerk verbonden is.

Succes,

Tijs.

maak een account aan op logmein.com, dan kun je hem via een andere pc of laptop bedienen en dus ook uitschakelen

maar hoe zet ik hem uit dan weer.

Tsja, dat zul je zélf moeten doen. Dat kan via inloggen op die computer via Extern Bureaublad (niet voor Starter of Home versies) en dan [Windows-toets]r toetscombinatie -> shutdown.exe -t 120 -f -s, inloggen via programma's als VNC en dan afsluiten etc.

Tijs.

is daar geen goed programma voor toevallig? Het probleem is dat ik met iemand samen woon die dat niet allemaal goed begrijpt. Tjah ze is blond :P dus moeten we niet te moeilijk maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan