Wandcontact doos

Status
Niet open voor verdere reacties.

janco1997

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2010
Goededag,

Nadat er problemen waren met het upc-netwerk (Veel storing op internet en tv) heeft een upc monteur een coaxiale versterker geplaatst in de meterkast. Dit had toen niet geholpen (achteraf bleek het in de aansluit kast in het dorp te zitten). Nadat deze versterker geplaatst is hebben we storing op 1 analoge tv die via een wandcontact doos zit aangesloten. Op elke zender zit storing. Zodra ik direct op de kabel een plug zet (dus zonder tussenkomst van een wandcontactdoos) is het signaal wel goed en is er geen storing. Affijn, wandcontact doos kapot, nieuwe opgezet maar weer hetzelfde probleem. Mijn vraag nu dus, welke wandcontact doos moet ik nemen? Hoe kan het dat opeens 2 wandcontact dozen het niet meer "doen" ?

De wandcontact doos in de kamer doet het wel prima. Ook bij de tv's boven (zelf gelegde kabels zonder wandcontactdoos) is het signaal merkbaar beter.

Groetjes,

Janco

Met wandcontactdoor neem ik aan dat je de coax doos bedoeld?
Wel correct aangesloten? (Kern onder schroefje en afscherming onder klem?)
Einddoos - eindpunt
Rijgdoos - Kabel gaat nog verder woning door.

Laatst bewerkt:
de enige coax doos zit waar upc binnenkomt , daarna moet alles rechtstreeks aangesloten zijn ( zonder nog eens een coax doos te plaatsen)

Met wandcontactdoos bedoel ik de doos die in de muur zit met radio en tv aansluiting. Het gaat nu van:

Kabel binnenkomst -> splitter tv/modem -> versterker/splitter -> kabels naar de wandcontactdozen of direct in tv.

Juist en is deze doos een rijg of eind doos (zit verschil in)? En is deze correct aangesloten (kern mantel)?
Als een rijg doos is gebruikt i.p.v. een eind doos kan dit storing geven.
Een doos zal altijd wat demping geven maar als signaal goed is mag dit geen probleem zijn.

@djangoleone, hoeft niet. Veel nieuwere huizen worden zelfs met een bekabeld (incl. dozen in verschillende kamers) opgeleverd.
Is ook wel zo handig i.p.v. overal lange kabels te hebben liggen.

Ik vermoed einddoos, de kabel gaat daarna gelijk in het tv. De kabel zit prima aangesloten (voordat de versterker geplaatst was werkte het ook goed). Is het normaal dat deze ietswat oudere einddozen niet meer werken met een versterker?

En wat als je de versterker er tussen weg haalt? Misschien heb je juist van oversturing (te veel signaal).
Oudere doos maakt niks uit. Kan hooguit zo zijn dat deze niet retour (interactief TV, maar dat is niet analoog) geschikt is.

Ik ga het proberen beter uit te leggen met een afbeelding van de huidige situatie en hoe het voorheen was.

helpmj.jpg

1. binnenkomst coax kabel van buitenaf
2. na komst monteur ertussen gezet, ik denk om signaal te zuiveren?
3. splitter die naar modem gaat (3,6db) en naar tv versterker gaat (4 db)
4. input kabel
5. 0 - 5 meter ( +0 db) zit niks op aangesloten
6. 0 - 10 meter (+2 db) gaat naar einddoos keuken waar de problemen zijn (analoog)
7. 0 - 15 meter (+4 db) gaat naar 2 tv's boven, zelf gelegde kabel. Geen einddozen. Tv merkbaar beter (analoog)
8. 0 - 20 meter (+8 db) gaat naar einddoos kamer, waar geen problemen zijn. Hierop zit via een splitter digitale tv en de htpc op aangesloten. Beiden geen problemen.

Dingen die geprobeerd zijn:
- tv keuken aangesloten op een onversterkte (+0db) aansluiting, niks geholpen.
- de kabel die in de keuken aankomt direct een aansluiting op gemaakt waardoor er geen problemen meer zijn. Ikzelf vind dit geen serieuse oplossing (kabel die uit muur komt) en wil dit gewoon netjes in de muur hebben.
- alle andere tv's uit de versterker gehaald en enkel die van de keuken, niks geholpen.

Voorheen kwam er 1 kabel binnen en die ging naar een 5 poorts splitter ( onversterkt ). Hierop stond op elke uitgang 7.4 db. Toen hadden we nooit problemen gehad, alleen de tv's boven waren iets slechter (is een kabel van denk ik 15 meter). Dit spul is er allemaal bij gekomen sinds de monteur geweest is.

Nu heb ik gehoord dat meerdere bewoners hier aan de weg ook last hebben van sommige tv's die geen goed beeld meer weergeven. Dit alles na die ene keer toen de upc telkens storing had (Tv en internet wat telkens wegviel).

Op het moment weet ik echt niet meer wat ik moet doen om dit op te lossen.

Laatst bewerkt:
Als het een einddoos en goed aangesloten is zal het iets demping geven maar geen probleem mogen zijn. :confused:
Probeer 6 eens op 7 of 8 om te kijken of het dan wel beter wordt.

Vreemd verhaal Janco.
Enige wat ik mij nog kan voorstellen is dat het probleem in de kabel welke je gebruikt tussen doos en TV zit of toch weer een defect doos... :confused:

Ik zelf vind het ook mega vreemd. De kabel is prima, toen ik los stekkertje erop had gezet doet hij het prima. Wat doet een einddoos dan eigenlijk? bij het openmaken zag ik een aantal condensatortjes en weerstandjes zitten.

Een einddoos (in tegenstelling van een rijgdoos) is voledig afgeschermd en niet bedoeld om met een kabel verder te gaan (anders dan de aansluiting).
Een rijgdoos heeft ook een aansluiting voor een uitgaand kabel en is daardoor 'open'.
bij het openmaken zag ik een aantal condensatortjes en weerstandjes zitten.
Welk merk en type is deze doos? Heeft het twee gaten (TV en Radio)? In laatste geval zouden die weerstanden en condensators een HF filter kunnen vormen om radio en TV frequenties te scheiden.

Ja het is er een met een tv en radio aansluiting.
De tekst die ik erop kan vinden:
- Tratec Holland
- TRAS 11
- 1986

Bijgevoegd de afbeeldingen.
20140120_195301.jpg
20140120_195314.jpg

Aan het jaargetij te zien is die echt oud haha.

Welk type precies? Zou wel makkelijk zijn als we nu meteen een goede nemen haha.

Inmiddels een nieuwe gekocht, een tras 2000. Tv werkt weer. Bedankt voor uw hulp!

Dat was dus echt oude troep...
Voor de zekerheid heb ik hier er nog een versterker tussen gezet (ik dacht dat ik er over gepost had, effe zoeken), > 20 m kabel en probleemloos beeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan