wanneer cel ingevuld in andere tabel niet beschikbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

raymin

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2010
Ik zou graag een veld in een tabel niet geschikt voor invullen maken, zodra een veld in een andere tabel een willekeurige waarde heeft.

wat voor criteria moet ik dan voor het eerste veld opgeven?

Je kunt in een tabel geen check uitvoeren waarbij je instelt dat een veld niet mag worden ingevuld. Laat staan dat je deze controle laat afhangen van een veld uit een andere tabel.
Deze controle kun je wel uitvoeren op een formulier, waarbij je bijvoorbeeld een gebeurtenis hangt bij het activeren van het tekstveld, waarna je in de andere tabel kijkt wat er is ingevuld, en a.d.h. daarvan een actie onderneemt. Een andere optie is om dat te doen bij de gebeurtenis <Bij aanwijzen> van het formulier, zodat bij elk volgend record gecontroleerd wordt of het veld mag worden ingevuld of niet.

iets van not null of <>Null even zo uit de losse pols. Dus ene cel is niet null dan mag de andere cell niet gevuld worden.
even stoeien ermee en ik denk at je er wel uit komt.

Huh? We hebben het hier toch niet over Excel??

hehehe, het is duidelijk OctaFish, ik regel het in het formulier.

@octafish
Natuurlijk niet maar Null is toch een waarde met niets er in, lege waarde met spaties, of een veld met niets ingevuld?? toch

Natuurlijk niet maar Null is toch een waarde met niets er in, lege waarde met spaties, of een veld met niets ingevuld?? toch

Dat is onjuist.
En je reactie is geen antwoord op de vraag ;)

Tardis

Scherp tardis , ik weet ook dat het geen atwoord op de vraag is maar het is naar micchel toe, ben geen nerd hierin, maar verdiep me wel en de waarde Null in record kan dan toch een oplossing wezen voor het probleem of overzie ik misschien iets.
ik heb zelf veel aan de access vragen en dan vooral de oplossingen die jullie aandragen . In dit geval dacht ik dat de oplossing zo zou zijn.
of course no hard feelings:d

@Quatsch:
In Access praten we niet over cellen, maar over velden. Vandaar mijn opmerking. Ook in Excel kun je naar mijn weten op null filteren, wat dat dan ook moge betekenen ;)
En jouw tip is toch echt geen oplossing, althans niet op tabelniveau...

Tuurlijk michel we praten over velden en niet over cellen,:thumb:
Maar als je toch zegt dat een veld Not null is =>dus niet gelijk aan, is leeg veld (willekeurige waarde) dan kan ie toch daar gebruik van maken zodat het andere veld andere tabel niet ingevuld wordt?? :rolleyes:
denk dat ik nu of topic ga but so be it :D
Ben verschrikkelijk leergierig in deze:shocked:

In een tabel werkt dat niet, vrees ik. En al helemaal niet op basis van een veld in een andere tabel. De makkelijkste manier, en op zich al aan te bevelen als gebruikersinterface, is via een formulier. Daar zou ik mij dus op concentreren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan